Çarşı furyası Almanya'nın ikinci büyük alışveriş merkezi geliştirme şirketi MFI, kolları sıvamış, Türkiye'de 1.5 milyar dolar yatırımla 10 büyük alışveriş merkezi daha kurmaya karar vermiş!.. Hayırlı uğurlu olsun da, ben bundan biraz endişe eder oldum, izninizle anlatayım. Bir şeylerin bir miktar yanlış gittiği izlenimi ediniyorum.
***
Türkiye'de son yılların en moda yatırımı alışveriş merkezi yatırımı oldu. Pıtrak gibi alaşveriş merkezleri kuruluyor. Fakat bu alışveriş merkezlerinden kimlerin ne çapta alışveriş edebileceği ve bu alışverişin sürekliliği zannımca yeteri kadar araştırılmıyor.
***
Türkiye'deki gelir dağılımı ortada... En tepedeki yüzde 20'nin harcama kapasitesi bile belli. Ayrıca 2 faktör daha var. Birincisi en yüksek gelire sahip kesimlerin artık hayli doymuş olmaları, bir de tüketici kitlesinin esas olarak çoktan beri bankalara borçlu hale getirilmiş olması... Vatandaş harıl harıl, borçla edindiği ev ve otomobillerin taksitlerini ödemeye çalışıyor. Piyasada para yok ve yurttaşın gelecek kazançları bile ipotek edilmiş iken, ben çok merak etmekteyim, bu alışveriş merkezlerinden kimler alışveriş edecek?..
***
Buna karşılık... Yeni kurulan alışveriş merkezlerinin kiralama stratejilerini incelemiş olsanız dudaklarınız uçuklardı. Metrekareyi 200 dolardan kiralamaya çalışan alışveriş merkezi yatırımcıları, perakendeciyi açmaza sürükleyerek, kendi ayağına kurşun sıkıyor. 150 milyon dolara mal olacak bir alışveriş merkezinin ana parasının 2 yılda geri döneceği hesap ediliyorsa, evdeki hesap çarşıya uymayacaktır.