Güncel | Yazarlar | Güne Bakış | Ekonomi | Aktüel | Magazin | Spor | Televizyon | Saklambaç | Astroloji | Arşiv | Ana Sayfa
Bugün: 12 Kasım 2007  
Yazar Arşivi

Okuyucu soruyor

Ben öğretmenim. İnşallah bu yaz düğünüm var. Fakat aklımı karıştıran bir durum oluştu. Bunu da ancak size söyleyerek inşallah rahatlayacağım. Nişanlım benle tanışmadan önce başka birisiyle nişanlanmış ve rahat konuşabilmek, görüştüklerinde günah olmasını engellemek için imam nikahı kıydırmış. Fakat anlaşamamışlar ve ayrılmışlar. Nişanlısı ayrılmayı kabul etmiş ve yüzüğü eline vermiş. Bu durumda nikah düşer mi? Aradan bir sene geçtikten ve nişanlım göreve başladıktan sonra eski nişanlısı aramış ve ayrılmak istemediğini ayrıca halen karısı olduğunu söylemiş. Kendisinden ayrılamayacağını söylemiş. Bunu bana anlattığında benim içime şüphe düştü. Dinimize göre de bir kadın sadece bir erkekle imam nikahı kıydırabilir. Bu konuda bizi aydınlatırsanız sevineceğiz. Bu hususta kadını koruyan bir durum yok mu? Kur'an'ı Kerim de bununla ilgili bir şey var mı?
* Nikahın imamlısı imamsızı olmaz. Osmanlı döneminde devlet imamlara nikah kıyma yetkisi vermişti. Şimdi ise imamların nikah kıyma yetkisi yoktur. Çünkü devletin tanımadığı, hukukunu korumadığı nikah, nikah olamaz. Nikah bir akittir. Bu akti devlet tanımalıdır. Bir gün tarafların hakkını kim koruyacaktır? Hz. Peygamber 25 yaşında iken evlendi, İslam ona 40 yaşında gelmeye başladı. Evlenirken imam yoktu, nikahını kim kıydı? Onun için imam nikahına güvenerek kız ile oğlan birbirine verilemez; yani gezip tozmalarına müsaade edilemez.
Senin nişanlın, eski nişanlısına nikahlı değildir. Onun öyle söylemesi bir şey ifade etmemektedir. Ancak senin nişanlın, duygu yani sevgi bakımından eski nişanlısından koptu mu? Sen nişanlına onu sor. Hala onu seviyorsa, gönlü ona takılı kaldı ise yarın senin olmayacaktır. Onunla evlenmen, geleceğini karartabilir. Onu boşayıp boşamadığını, yüzüğü verip vermediğini bırak, gönülden çıkarıp çıkarmadığına bak. Eski nişanlısı aradığında, kız ona ne demiş ona bak. Diğerleri laftan ibarettir.

Sigara içmek dinimize göre mekruh mudur, haram mıdır? İkisi de söyleniyor çevremde. Mümkünse nedenleriyle birlikte güzel bir açıklama bekliyorum sizden. Buna çok ihtiyacım var.
* Sigara Kur'an'da yer almamaktadır. Bu konuda bir hüküm, bir açıklama yapmak için şu şekilde hareket etmemiz gerekiyor.
Yüce Allah, Kur'an'ı iki temel gaye için göndermiştir:
1- Ferde ve topluma yararlı olan şeyleri emretmek,
2- Ferde ve topluma zararlı olan şeyleri yasaklamaktır.
Bunun da amacı insanların dünya ve ahirette mutlu olmalarıdır.
Şimdi sigara konusuna bu iki prensibin, ikincisini uygulayalım. Sigaranın insana zararı, Dünya Sağlık Örgütü tarafından açıklandı mı? Doktorlar ve içenin kendisi bu zararı anlıyor ve söylüyorlar mı? O zaman şu cevabı verebiliriz: Sigara haramdır.

İnsanın evleneceği insan değişmez. Bu kader mi, yoksa kendi tercihi midir? İnsanlar Allah'tan hayırlısını istiyor. Tabi ki kafam çok karıştı hocam. Bazı arkadaşlarım Allah dilemezse yaprak kıpırdamaz, senin tercihin değil diyor. Yani, irademle verdiğin bir karar mı, değil mi?
* Yüce Allah'ın bilgisi olmadan kuru bir yaprak bile düşmez (En'am, 59). Maddi alemle olan ilişkisi ile bizimle olan ilişkisi farklıdır. Bizimle olan ilişkisi şöyledir: Biz bir işi yapmaya karar veririz, Allah onu takdir edip yaratır. Mesela: Biz af dilemezsek Allah bizi affetmez. Biz tövbe etmezsek Allah bizim tövbemizi kabul etmez. Biz zina etmeye teşebbüs etmezsek Allah bize zina ettirmez. Biz inkar etmezsek, Allah bizi inkar ettirmez. Demek ki, biz bir davranışa niyet edip, teşebbüste bulunduktan sonra Allah yaratır.
Şimdi senin soruna gelelim: Senin gönlün birine akıyor ve sen onunla evlenmeye karar verince Allah onu takdir edip yaratıyor. Daha önceden senin o kızla evleneceğin bir alın yazısı olarak yazılmamıştır. Bizim sevgi ve seçeneğimize Yüce Allah karışmaz. Biz tercih ettikten sonra yaratır. Zaten Yüce Allah, önceden bu kuralı koymuştur. Kulunun özgür iradesine karışmayacaktır. Ancak kulun doğru tercihte bulunması için ona din gönderip bilgilendirmiş ve rehberlik yapmıştır. Demek ki insanın doğru tercih yapması için bilgilendirme ve rehberlik yapması vardır. Ama tercihinde özgür bırakması da Allah'ın kuralıdır.
Onun için Zumer suresinin 59. ayetinde şöyle buyurur: "Hayır! Ayetlerim sana gelmişti de sen onları yalanlamış, büyüklük taslamış ve inkarcılardan olmuştun." Demek ki yalanlamayı, kibri ve inkarı kulun kendisi yapmakta; evlilikte de tercihini kendisi gerçekleştirmektedir.
YAZARIN ÖNCEKİ YAZILARI
 Sorulara cevap   / 11-11-2007
 Sorulara cevaplar   / 08-11-2007
 Sorulara cevaplar   / 07-11-2007
 Sorulara cevaplar   / 05-11-2007
 Sorulara cevaplar   / 04-11-2007
 Sorulara cevap   / 03-11-2007
 Sorulara cevap   / 01-11-2007
 Sorulara cevap   / 31-10-2007
 Sorulara cevap   / 29-10-2007
 Sorulara cevap   / 28-10-2007
GÜNCEL
Karar Karar ikinci kez yıktı
Tren kazasında ölen gencin ailesi TCDD aleyhine açtıkları davayı...
Teknoloji savaşları
Hava muhalefeti
Sipariş çocuklar
Umudun telafisi
Pompalıyla katletti
Kayıptı, hırsızlıkta yakalandı
SPOR
Aslan Aslan gibi döndü: 3-2
Cimbom, ezeli rakipleri Beşiktaş ve Fener'in 3'er puan kaybettiği...
Fener'e ağır darbe: 1-2
Gerçek Cimbom bu
Futbolun başı pis!
Kısmetse olur!
Trabzon'da rota Yusuf
Umuda yolculuk
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
HAVA DURUMU
İSTANBUL Sağanak Yağışlı 19°C 9°C 
ANKARA Yağmurlu 14°C -2°C 
İZMİR Sağanak Yağışlı 21°C 11°C 
ANTALYA Çok Bulutlu 19°C 10°C 
ADANA Parçalı Bulutlu 22°C 7°C 
EKONOMİ
IMKB E: 53.689,080 D:% -2,67
DOLAR S: 1,188 D:% 0,59
EURO S: 1,745 D:% 0,69
AKTÜEL
GÜNE BAKIŞ
EKONOMİ
GÜNCEL
  Güncel | Yazarlar | Güne Bakış | Ekonomi | Aktüel | Magazin | Spor | Televizyon
| Saklambaç | Astroloji | Mobil Takvim | Reklam | Künye | Ana Sayfa
    Takvim Servisi
    Copyright © 2003, 2007 - Tüm hakları saklıdır.
Merkez Gazete Dergi Basım Yayıncılık Sanayi ve Ticaret A.Ş.
Üretim ve Tasarım  Merkez Bilgi Grubu
Shuanda Bildiriyor Blogomania Hepoku