Okuyucu soruyor Benöğretmenim.İnşallahbuyazdüğünümvar.Fakataklımıkarıştıranbirdurumoluştu.Bunudaancaksizesöyleyerekinşallahrahatlayacağım.Nişanlımbenletanışmadanöncebaşkabirisiylenişanlanmışverahatkonuşabilmek,görüştüklerindegünaholmasınıengellemekiçinimamnikahıkıydırmış.Fakatanlaşamamışlarveayrılmışlar.Nişanlısıayrılmayıkabuletmişveyüzüğüelinevermiş.Budurumdanikahdüşermi?Aradanbirsenegeçtiktenvenişanlımgörevebaşladıktansonraeskinişanlısıaramışveayrılmakistemediğiniayrıcahalenkarısıolduğunusöylemiş.Kendisindenayrılamayacağınısöylemiş.Bunubanaanlattığındabenimiçimeşüphedüştü.Dinimizegöredebirkadınsadecebirerkekleimamnikahıkıydırabilir.Bukonudabiziaydınlatırsanızsevineceğiz.Buhusustakadınıkoruyanbirdurumyokmu?Kur'an'ıKerimdebununlailgilibirşeyvarmı? * Nikahın imamlısı imamsızı olmaz. Osmanlı döneminde devlet imamlara nikah kıyma yetkisi vermişti. Şimdi ise imamların nikah kıyma yetkisi yoktur. Çünkü devletin tanımadığı, hukukunu korumadığı nikah, nikah olamaz. Nikah bir akittir. Bu akti devlet tanımalıdır. Bir gün tarafların hakkını kim koruyacaktır? Hz. Peygamber 25 yaşında iken evlendi, İslam ona 40 yaşında gelmeye başladı. Evlenirken imam yoktu, nikahını kim kıydı? Onun için imam nikahına güvenerek kız ile oğlan birbirine verilemez; yani gezip tozmalarına müsaade edilemez. Senin nişanlın, eski nişanlısına nikahlı değildir. Onun öyle söylemesi bir şey ifade etmemektedir. Ancak senin nişanlın, duygu yani sevgi bakımından eski nişanlısından koptu mu? Sen nişanlına onu sor. Hala onu seviyorsa, gönlü ona takılı kaldı ise yarın senin olmayacaktır. Onunla evlenmen, geleceğini karartabilir. Onu boşayıp boşamadığını, yüzüğü verip vermediğini bırak, gönülden çıkarıp çıkarmadığına bak. Eski nişanlısı aradığında, kız ona ne demiş ona bak. Diğerleri laftan ibarettir.
Sigaraiçmekdinimizegöremekruhmudur,harammıdır?İkisidesöyleniyorçevremde.Mümkünsenedenleriylebirliktegüzelbiraçıklamabekliyorumsizden.Bunaçokihtiyacımvar. * Sigara Kur'an'da yer almamaktadır. Bu konuda bir hüküm, bir açıklama yapmak için şu şekilde hareket etmemiz gerekiyor. Yüce Allah, Kur'an'ı iki temel gaye için göndermiştir: 1- Ferde ve topluma yararlı olan şeyleri emretmek, 2- Ferde ve topluma zararlı olan şeyleri yasaklamaktır. Bunun da amacı insanların dünya ve ahirette mutlu olmalarıdır. Şimdi sigara konusuna bu iki prensibin, ikincisini uygulayalım. Sigaranın insana zararı, Dünya Sağlık Örgütü tarafından açıklandı mı? Doktorlar ve içenin kendisi bu zararı anlıyor ve söylüyorlar mı? O zaman şu cevabı verebiliriz: Sigara haramdır.
İnsanınevleneceğiinsandeğişmez.Bukadermi,yoksakenditercihimidir?İnsanlarAllah'tanhayırlısınıistiyor.Tabikikafamçokkarıştıhocam.BazıarkadaşlarımAllahdilemezseyaprakkıpırdamaz,senintercihindeğildiyor.Yani,irademleverdiğinbirkararmı,değilmi? * Yüce Allah'ın bilgisi olmadan kuru bir yaprak bile düşmez (En'am, 59). Maddi alemle olan ilişkisi ile bizimle olan ilişkisi farklıdır. Bizimle olan ilişkisi şöyledir: Biz bir işi yapmaya karar veririz, Allah onu takdir edip yaratır. Mesela: Biz af dilemezsek Allah bizi affetmez. Biz tövbe etmezsek Allah bizim tövbemizi kabul etmez. Biz zina etmeye teşebbüs etmezsek Allah bize zina ettirmez. Biz inkar etmezsek, Allah bizi inkar ettirmez. Demek ki, biz bir davranışa niyet edip, teşebbüste bulunduktan sonra Allah yaratır. Şimdi senin soruna gelelim: Senin gönlün birine akıyor ve sen onunla evlenmeye karar verince Allah onu takdir edip yaratıyor. Daha önceden senin o kızla evleneceğin bir alın yazısı olarak yazılmamıştır. Bizim sevgi ve seçeneğimize Yüce Allah karışmaz. Biz tercih ettikten sonra yaratır. Zaten Yüce Allah, önceden bu kuralı koymuştur. Kulunun özgür iradesine karışmayacaktır. Ancak kulun doğru tercihte bulunması için ona din gönderip bilgilendirmiş ve rehberlik yapmıştır. Demek ki insanın doğru tercih yapması için bilgilendirme ve rehberlik yapması vardır. Ama tercihinde özgür bırakması da Allah'ın kuralıdır. Onun için Zumer suresinin 59. ayetinde şöyle buyurur: "Hayır! Ayetlerim sana gelmişti de sen onları yalanlamış, büyüklük taslamış ve inkarcılardan olmuştun." Demek ki yalanlamayı, kibri ve inkarı kulun kendisi yapmakta; evlilikte de tercihini kendisi gerçekleştirmektedir.