Eğitim yılının sonuna yaklaştığımız bu günlerde, okul gezileri yoğunlaştı. Bu gezileri, bütün yıl yoğun ders ortamından sonra, birdenbire makaranın boşalması olarak görmemek gerekiyor. Aslında amaca yönelik yapıldığında eğitime çok önemli katkılar sağlıyor.
Eğitimde doğru yöntem, somuttan soyuta, konuların yaşamla, doğayla ilişkilendirilerek öğretilmesidir. Müzeler bu öğretinin parçasıdır. Özellikle pedagoglar, tarihçiler ve arkeologların işbirliğiyle gerçekleşen çocuk müzeleri.
***
İleri ülkeler çocuk müzelerine büyük yatırımlar yapıyor. İnsan vücudunu, tarihi, teknolojiyi konu alan pek çok çocuk müzeleri var. Londra'daki Bethnal Gren, dünyanın ilk çocuk müzesi sayılıyor. Boston'daki de çok etkileyici. Hem eğlendiriyor, hem öğretiyorlar. Örneğin, Dubai'deki teknoloji müzesinde, bilgisayar monitörünün içerisine giriyorsunuz. Basit ve büyük objeler. Bilgisayarın çalışmasını genel hatlarıyla kolayca anlayabilirsiniz. Londra'da 1872'de kurulmasına karşın, ülkemizde henüz tam kapsamlı bir çocuk müzesi kurulamamıştır. Ancak bazı özel girişimcilerin, bu yönde küçük çaplı yatırımları ve sergileri oluyor. Bu çalışmaları sevinçle takip ediyoruz. İzmir'deki "Uzay Müzesi" ülkemizin her yerinden öğrencilere hizmet sunuyor. Sabancı Müzesi, daha çok yetişkinlere hitap etse de çok yararlı sanatsal sergileriyle kültürümüze katkıda bulunuyor. Bahçeşehir Üniversitesi Mütevelli Heyeti Başkanı Enver Yücel'in kişisel çabalarıyla Bahçeşehir'de açtığı "Bilim Müzesi", bu alanda cesaret verici bir girişim.
***
Rahmi M. Koç Müzesi'ne ayrı bir paragraf açmak gerekir. Müzede sergilenen objelerin çeşitliliği kadar, sunuş biçimi de çok mükemmel. Genel tasarım itibariyle tamamen çocukları bilgilendirmeye yönelik. Bunu yaparken de eğlendiriyor. Özellikle bu ayın sonuna kadar sürecek olan "Beyin: Gizemli Yolculuk" sergisini her yaştan öğrencilerin ziyaret etmesinde son derece yarar var. Yenilikçi, etkileyici ve interaktif olarak tanımlanan bu sergiyi, ben 2004'de Danimarka'da ziyaret etmiştim.
"Beyin: Gizemli Yolculuk" sergisi üç ana bölümden oluşuyor. "Beyine genel bakış", "beynin işlevleri", "beyin ve vücut" bölüm başlıklarıyla 42 farklı obje sergileniyor. Sergide, beynin işleyişini anlamaya yardımcı olan eğitimi ve eğlendirici aktiviteler de yer alıyor. Bütün öğrencilerimize ayağına kadar gelen bu fırsattan yararlanmalarını öneriyorum.
Müzeler, sergiler, hatta botanik bahçeleri ve hayvanat bahçeleri eğitici olduğu gibi, toplumun kültürünü de ifade ederler. Ülkemizin her yerinde açılmalıdır. Tabii önce ziyaretçi sayısı artmalı. Talep olmadan arz olur mu?