Bilindiği gibi, OKS bu yıl son kez yapılacak. Gelecek yıldan itibaren de yeni sınav sistemi olan SBS yürürlüğe girecek.
Milli Eğitim Bakanlığı, ilköğretim öğrencilerini dershane merkezli eğitime teşvik ettiği için OKS'yi kaldırarak yerine SBS'yi getirmişti. Çünkü OKS sıralama sınavıyken SBS seviye belirleme sınavı olarak hazırlanmıştı.
Aslında bana göre, yapılandırıcı eğitime dayanan SBS çok yerinde bir uygulama olmuştur.
Mantığı öğrencileri belli bir sınava hazırlamak değildir. Test çözme anlayışına dayanmıyor. 6., 7. ve 8. sınıflarda her yıl yapılacak ve öğrencinin derslerdeki seviyesini belirleyecektir. Hangi derste, hangi konuyu yapmış, yapamadıkları neler? Eksikleri telafi etmeyi, okulu ve aileyi doğru yönlendirmeyi amaçlayan bir sistemdir. Öğretmen başarılı mı? Devletin bunca ödenekler ayırdığı okullar başarılı mı, değil mi? Bütün bu sorulara yanıt arayan, yanıta göre de doğru yönlendiren bir uygulamadır.
SBS'nin bir olumlu yanı da veliler bu 3 yıllık süreçte çocuklarının başarısını görecek, ne yapabileceğini kestirecekler. Bu yüzden de okul seçerken hayalci olmayacak, gerçekçi olacaklar.
***
Pek çok eğitim uzmanına göre SBS'nin en büyük olumsuzluğu, velilerin bu sınavları "belirleme sınavı" gibi yanlış algılayıp, öğrencileri daha erken dershanelere götürmeleriydi. Nitekim korkulan oldu. Pek çok veli, bu sistemdeki bu kadar olumlu unsurları görmezden gelerek çocuklarını 4. sınıftan itibaren dershanelere yazdırmaya başladı. Aldığım izlenimlere göre, pek çok dershane geçen yıla göre yüzde 30-40 daha fazla öğrenci kaydetti.
Gerçekten bu çocuklara yazık ediyoruz. 4 ve 5. sınıfta dershaneye giden çocukta büyük pedagojik rahatsızlıklar oluşacak. Bunun telafisi mümkün olamayabilir.
***
Şunu asla gözden kaçırmamak gerekir; SBS yapılandırıcı eğitim sistemine dayanıyor. Artık sınavlarda sorular bu sisteme göre farklı olacak. Bu şu demek, görerek, duyarak, yaşayarak yapılan eğitim.
Çağdaş dünyanın uyguladığı bu sistemde her öğrencinin algısına göre materyal kullanılıyor. Bu bir süreç ve alt yapı meselesidir. Bugün ülkemizde bu uygulamayı gerçek anlamda, tam donanımlı özel okullar uygulayabiliyor.
Bugün başlansa tam olarak uygulama sürecine 4-5 yıl sonra geçilebilir. Bir kaçının dışında, çoğu dershanelerde klasik eğitim yapılıyor. Yapılacak iş öğrencinin donanımlı bir okulda kalmasıdır. İyi bir akademik alt yapı bu sınavlar için yeterli olacaktır.
Elbette dershanelere karşı değilim. Ama onların kendilerini yenilemelerini beklemek gerekiyor.
Sadece sınava yönelik değil, takviye yapabilen kurumlar olmalılar.
Önce ilgiyi hak etmeliler.