Maharet çocuğu kötülüklerden korumak
Çocuğu dünyaya getirmek maharet değildir, maharet onun ruhunu ve davranışlarını kötülüklerden korumaktır. Böylece takva ile eğitim arasında karşılıklı bir ilişki söz konusudur. Yani bu faaliyette eğitim tak va, takva da eğitim olmaktadır. Yüce Allah Tahrim Suresi 6. ayette şöyle buyurmaktadır: "Ey iman edenler! Kendinizi ve ailenizi yakıtı insanlar ve taşlar olan ateşten koruyunuz. Ona bakmakla güçlü ve sert melekler görevlidir; bunlar Allah'ın emirlerine karşı gelmez. Emrolunduklarını daima yerine getirirler." Ayette, "ehl" ve "nefs" kavramları kullanılmaktadır. Buradaki "ehl" kelimesi Türkçe'de "aile" kavramı ile karşılanabilir. Aslında aile bütün diğer sosyal grup ve kurumların temelidir. Devlet de bir aile gibidir. Ayetin muhatabı devleti idare edenler olduğunda, o zaman "ehl" "halk yani yönetilenler" olmaktadır. Aynı şekilde, bir işyerinde işveren ve işçi ilişkisinde, işçiler "ehl" kavramı içerisindedir. Bu örnekleri çoğaltmak mümkündür. Eğer dikkat edilecek olursa insan, önce kendisini, sonra da ehlini koruyacaktır. Kendisini kötülüklerden korumayanlar, eğitimde örnek olamaz, bu nedenle de söyledikleri etkisiz kalır. Ayetteki "nar" "ateş" kavramı, "cehennem"i ifade etmektedir. Yakıtı, insanların ve taşların olduğu bu ateşten insan kendisini ve yönetimindekileri korumalıdır. Bu koruma işi de ancak eğitimle mümkün olabilir. Ayette bir projeksiyon yapılmaktadır. Daha önce de ifade ettiğimiz gibi, eğitimin görevi, kişiyi daha sonra gelmeyi istediği yere önceden hazırlamaktır. Eğitimin bu görevini Yü ce Allah bize hatırlatmakta ve cehennem ateşinden korunmak için bu dünyada gerekli eğitimin nasıl yapılacağını göstermektedir. Aslında insanlar bu dünyada cennete hazırlık eğitimi yapabilecekleri gibi cehenneme hazırlık eğitimi de yapabilirler. İnsan, hayatını cehenneme de çevirir cennete de. Aynı şekilde bazen toplumlar, gençler için bir ateş haline gelip, gençlerin yaşayabileceği normal bir ortam olmaktan çıkabilir. Cehalet, yanlış düşünceler, felsefeler, ideolojiler ve yoldan çıkartıcı merkezler, toplumu cehenneme çevirebilir. İşte ayetteki "nar" (ateş) kavramına, dünyevi bir mana yüklememize müsade eden "insan" ve "ateş" kavramlardır. Cehenneme dönüştürülen böyle bir toplum hayatından kurtulamayanlar, cehennemden de kurtulamayacaklardır.