Çağımıza uygun nakliyecilik tarifi
Uluslararası Nakliyeciler Derneği (UND) ile Ro-Ro Gemi İşletmecileri ve Kombine Taşımacılar Derneği (RODER) arasında T1 sistemi ve TIR Karnesi tartışması devam ediyor. Ben de 'Nakliyeciler neden kavga eder?' başlıklı yazımla bu gelişmeleri ele almıştım. İşte o yazıma RODER II. Başkanı Erol Soylu, uzun bir cevap gönderdi. RODER Genel Müdürü Cumhur Atılgan da telefonda uzun uzun izahatlarda bulundu. Sayın Soylu, RODER gözüyle tartışmanın ayrıntılarını şöyle aktarıyor: 'RODER, hiçbir şekilde TIR Karnesi'nin yürürlükten kaldırılması yönünde görüş vermemiş ve böyle bir konuyu da desteklememiştir. TIR Karnesi'nin yürürlükten kaldırılması diye bir gelişme de ortada yoktur. Eğer, TIR Karnesi'nin yürürlükten kaldırılması gibi bir gelişme olsa idi buna ilk itiraz edecek ve girişimde bulunacak kuruluş RODER olurdu. RODER, TIR Karnesi kullanımını desteklemekte, ancak bu sistemin çağın gereklerine ve taşımacının ihtiyaçlarına uygun hale getirilmesini ve elektronikleştirilmesini istemektedir...' Ben de diyorum ki; Elektronik Save TIR (e-TIR) Türkiye'de zaten var. Bütün Avrupa'ya da taşımacılık zaten e-TIR'la yapılıyor. Elektronik altyapısı olmayan ülkelerde ise TIR Karnesi kağıt ortamında hazırlanmak mecburiyetinde. Yani Sayın Soylu'nun belirttiği gibi çağın gereği sadece elektronik ortam değil. Çünkü, Türk nakliyecisinin taşıma yaptığı Rusya ve Orta Asya gibi ülkelerde, maalesef bu çağda bile elektronik ortam henüz yok. Elektronik ortam gibi bir mecburiyet ortaya çıkarsa, bizim nakliyeciler Doğu'ya değil, sadece Batı'ya taşımacılık yapmak zorunda kalır. Elektronik ortam yok diye sefere çıkmamak Türkiye'ye yakışmaz. Ticari mantığı da olamaz. Sayın Soylu, şöyle devam ediyor: 'Konu, sadece kağıt ortamında olan TIR Karnesi'nin elektronik hale getirilmesidir. BM TIR İdari Komitesi'nin aldığı karar budur. Peki TIR Karnesi'nin kullanıcısı kimdir? Bu sorunun cevabı da taşımacı yani nakliyecidir. Dolayısıyla, TIR Karnesi'nin elektronikleşmesinden en fazla nakliyeci istifade edecektir. İşte RODER'in savunduğu budur.' Ben de diyorum ki; sadece Doğu'ya değil, Batı'ya doğru yol alan Türk TIR'ları bile elektronik ortamı olmayan, AB üyesi olmayan ülkelerden nasıl geçecek? Söz yeniden Sayın Soylu'da: 'T1 sisteminin yürürlüğe girmesi ile TIR Karnesi uygulaması ortadan kalkmayacaktır. T1 sistemi, AB + EFTA ülkeleri arasında geçerli bir rejimdir. Bu sistem, Batı Avrupa'ya yapılacak taşımalarda bir alternatif sistem olacaktır. Yani taşımacı bu ülkelere yapılacak taşımalarda, isterse TIR Karnesi'ni, isterse T1 sistemini kullanabilecektir. Batı Avrupa'ya yapılacak taşımalarda T1 ve TIR Karnesi birbirlerinin alternatifi olarak kullanılacaktır. BDT + İran gibi Doğu ülkelerinde ise TIR Karnesi kullanılmaya devam edecektir. Türkiye gibi taşımacılıkta son derece iddialı bir ülke sadece bir tek transit rejime (TIR Sistemi) mahkum bırakılmamalıdır.' Ben de diyorum ki; kesinlikle iki sistem de devam etsin. Nakliyecinin istediği sistemi seçme şansı olsun. Hayırlı seferler...