Güncel | Yazarlar | Güne Bakış | Ekonomi | Aktüel | Magazin | Spor | Televizyon | Saklambaç | Astroloji | Arşiv | Ana Sayfa
Bugün: 16 Mayıs 2008  
Yazar Arşivi
Dolar dolmuşların dünü bugünü
Derme çatma sandallar

Derme çatma sandallar

- Ben doğma büyüme Üsküdar çocuğuyum başkan. Kürekle karşıya yolcu götürüp getiren küçük kayıkları hatırlarım.
- Öyleyse dedelerimizi mutlaka görmüşsünüzdür. Hepimizin babası-dedesi ve onların da büyükleri bu işi yaparak sağlamış geçimini çünkü...
- O köhne kayıklardan, derme çatma teknelerden milyon dolarlık teknelere nasıl gelindi?
- Büyüklerimiz 18. yüzyılın başlarında Denizde Yolcu Taşımacılığı hizmetlerini kürekli ve yelkenli sandallarla vermeye başlamış.

BİR ARAYA GELDİLER
- Örgütlenmemişler mi hiç?
- Cumhuriyetin kuruluşuyla birlikte örgütlenme olmuş. Yani büyüklerimiz 1930 yılında yolcu taşıyan deniz nakil vasıtaları esnaf odasını 40 katılımcı ile kurmuş.
- O zaman ruhsat alınmış yani?
- Evet. 1936 yılında ilk resmi hat ruhsatımızı alarak İstanbul Ticaret ve Sanayi odasına kayıt olunmuş...
- Sonra da teknoloji zorlamış herhalde...
- Elbette. Teknolojik gelişime ayak uydurarak 1950'lerde kıçtan takma motorlu sandallarla hizmet devam etmiş...

TRAFİĞE ÇÖZÜM YOLU
- Kaç kişilik teknelermiş onlar?
- 1965 yılından sonra içten takmalı motorlarla 12 kişilik tekneler hizmete sokulmuş...
- Büyük tekneler ne zaman devreye girdi?
- Onlar 1970'li yıllarda başladı. Teknelerin boyu 12 metreye ulaştı, üstleri kapandı ve daha güçlü motorlar görev yaptı.
- Aslında kara trafiğine en iyi çözümlerden biri deniz taşımacılığı...
- Haklısınız. Zaten 1980'li yıllarda İstanbul kara trafiğinin yoğunlaşması dikkate alınarak gemi boyları yine arttırılmış daha güçlü makinelerle, çift uskur kullanılmış, hızları arttırılmış daha çabuk ve emniyetli yolcu taşımacılığı yapılmış.

40 PLAKA OLAYI
- Şimdi durum ne?
- 1990'lı yıllarda UKOME (Ulaşım Koordinasyon Merkezi ) ve üniversitelerle ortak çalışmalar yapılarak, İstanbul Boğazı'na uygun emniyetli ve süratli çelik sac tekneler ve çift makineli gemilerle kalite ve güvenlik yükseltildi.
- 40 tekne 40 plaka olayı ne?
- 1997'de bir çatı altında toplanarak birlik ve beraberlikle hareket etmeye karar veren 40 adet ruhsatlı tekne sahibi S.S. Avrasya Deniz ve Turizm Motorlu Taşıyıcılar Kooperatifi'ni kurduk. Kurumsal bir kimliğe kavuştuk. Uluslararası Denizcilik Organizasyonunda belirtilen denizde can ve mal güvenliği taleplerimiz göz önüne alınarak tekne boy ve kapasitesi sınırlandırılmasının kaldırılmasına istinaden gemi boyları 25 ve 42 m.'ye yolcu sayısı 250 ve 600 kişiye ulaştı.

YERİM DAR
- Şimdi her şey çok düzenli görülüyor.
- Çok büyük emek var da o yüzden. Kentsel tasarıma uygun terminaller yapıldı. İstanbul Büyükşehir Belediyesi'nden onay alınarak yolcularımıza daha modern hizmet verebilmek için turnike sistemleri; akbil sistemi uyumlu elektronik kart sistemiyle ileri teknolojiyi uyguladık. Ayrıca tüm çalışma sistemi tek bir elde toplayıp şeffaf ve yetkili kurumlarca kontrol edilebilir hale geldi.
- Ses kısıklığım düzelirse sizinle bir program yapalım başkan. Derdiniz de çoktur sizin.
- Hem de neler var bir anlatsak.
- O sıkıntıları da bir başka gün yazarım. Oynamaya niyetim var da yerim dar malum... (gülüşmeler)
YAZARIN ÖNCEKİ YAZILARI
 Hatlar değil atlar karıştı   / 15-05-2008
 Kahkaha ve hüzün meydanı   / 14-05-2008
 Adnan Polat Tophane'ye   / 13-05-2008
 Karacabey Harası'nda kangal köpekleri   / 12-05-2008
 Salçalı Anneler Günü   / 11-05-2008
 At avrat pusat   / 10-05-2008
 Göl adamları   / 09-05-2008
 Tarihten başlarsak   / 09-05-2008
 Süleymaniye Camii nasıl kurtuldu?   / 08-05-2008
 Hepimiz Sulukuleliyiz   / 07-05-2008
GÜNCEL
Tek Tek celselik adalet
15 yıl süren duruşmalara alışık olan Türkiye'de alışılmadık bir...
Boğaz'da tarihi gece
Bomba düşmüş gibi
Sıla bebek yoğun bakımda
Sizin kanınız kaç yaşında!
Sorumlusu kim?
Doğa Koleji yıkılacak
SPOR
İkinci İkinci bomba Sheva
İngiltere'nin en ciddi gazetelerinden Mirror, Sarı-Lacivertli...
Arda için 16 milyon $
Laudrup tam bize göre
Fener'e gelirim
F.Bahçe'ye golü Hasan Şaş attı
Hakan büyük golcü
Bobo'nun satış süreci başladı
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
HAVA DURUMU
İSTANBUL Az Bulutlu 21°C 11°C 
ANKARA Parçalı Bulutlu 22°C 9°C 
İZMİR Az Bulutlu 26°C 14°C 
ANTALYA Çok Bulutlu 23°C 17°C 
ADANA Sağanak Yağışlı 25°C 18°C 
EKONOMİ
IMKB E: 42.418,740 D:% -0,24
DOLAR S: 1,243 D:% -0,80
EURO S: 1,925 D:% -0,54
AKTÜEL
GÜNE BAKIŞ
EKONOMİ
GÜNCEL
  Güncel | Yazarlar | Güne Bakış | Ekonomi | Aktüel | Magazin | Spor | Televizyon
| Saklambaç | Astroloji | Mobil Takvim | Reklam | Künye | Ana Sayfa
    Takvim Servisi
   
Turkuvaz Medya Grubu Copyright © 2003, 2008 - Tüm hakları saklıdır.
Turkuvaz Gazete Dergi Basım A.Ş.
Turkuvaz Medya Grubu
Hepoku Sabahtan Al Haberi