Vekaleten hac Dayımhemenheryılölenyakınıiçinbirilerinihaccagönderiyor.Bunukendisiiletartışıyorum.Ölüadınavekaletenbirinihaccagöndermekdoğrumudur? Sorunuz İslam aleminde var olan çok ciddi bir yarayı deşmiş durumdadır. Bu yara çok derin ve çok tehlikeli bir yaradır. Derindir tedavisi zordur; tehlikelidir şirke götürür. Bir ölü için ibadet yapılmaz, Allah için ibadet yapılır. Yapılan ibadetin niyetinde sadece Allah anılır, başka bir varlığa yer verilemez. Onlar farkında olmayarak niyetlerinde ölülerine yer vermektedirler. Biz onlara "Ölüler için kurban kesilmez, hacca gidilmez" dediğimizde, o ibadeti yapmamaktadırlar. Bundan anlaşılıyor ki, onlar ibadeti Allah için değil ölüleri için yapıyorlar. Bunun adına şirk denir. Bu durumu bizzat yaşadım. Arkadaşımın biri, hayır yaparken şöyle dedi: "Bu işe yardımı babamın ruhu için yapıyorum ve yaptım." Bende ona "Hayrı Allah için yapman gerekir babanın ruhu için değil" dedim, "O zaman paramı geri alıyorum. Mademki babamın ruhuna gitmiyor, bunu yapmam" dedi. Bende ona şöyle dedim: "Sen bu hayrı Allah adına yapmalısın, niyetine başkasını katamazsın. Çünkü hayır yapmak, Allah adına olunca ibadet oluyor. Allah adına yapılmayan bir şey ibadet olmaz."
HayrıAllah'ınrızasıiçinyap Bunun üzerine arkadaşım, "Kur'an hatim duasında ölülere sevap gönderiyorlar, buna ne dersin?" dedi. Ben de ona "Yapılan hayrın, ibadetin sevabı insanın, yapanın kendisine aittir" dedim. O da bana bunun delilini sordu. İşte bunun delili şu ayetlerdir: "Hayır olarak harcadıklarınız kendi iyiliğiniz içindir. Yapacağınız hayırları Allah'ın rızasını kazanmak için yapmalısınız. Hayır olarak verdiğiniz ne varsa, karşılığı size tam olarak verilir." (Bakara, 272) Bu ayet bize bu konuda çözüm getirmektedir. Amel Allah rızası için yapılmalı, amelin karşılığı olan sevap da yapana ödenir. Benim veya sizin yaptığınız bir amelin sevabı başkasına verilmez. Kimse kimsenin ameli ile cennete gidemez, Allah'ın rızasını kazanamaz. Tıpkı bir kadının, başkasının doğurması ile annelik vasfını alamadığı gibi.
Kimiyiamelişlersekendinedir Bu konuda diğer bir ayet de şudur: "Kim bir iyi amel işlerse, bu kendi lehinedir. Kim de kötülük yaparsa kendi aleyhinedir." (Fussilet, 46) "Kim zerre miktarı iyi amel işlerse onu görecektir." (Zilzal, 7) Başkasının yaptığı amelleri melekler bizim amel defterimize yazar mı? Bu dünyada öğretmenler, bir öğrencisinin notunu başkasına verir mi? Bu tabiata aykırı değil midir? Biri diğerinin yerine imtihana girebilir mi? Bir öğrenci kendi notunun bir kısmını arkadaşına vermeyi hocasına teklif edebilir mi? Nasıl olur da, bir ameli yapan başka biri için yapar veya onun sevabını başkasına verebilir? Biz hayatta iken bir hayır yapmış, bir kitap yazmış isek kendimiz yaptığımızdan dolayı bize sevap gelir. Yetiştirdiğimiz çocuklarımız bizim için Allah'tan af diler ve rahmet okur. (İbrahim, 41) Ölü için hacca gitmek, kurban kesmek de aynı açıklamanın içine girer. Allah için hacca gidilir, Allah için kurban kesilir. (Bakara,196; Kevser,2; Hac,34)