Kur'an mesajı ile düşünceye vurulan zincirler açıldı Ramazan Sohbeti
6. "Ağırlıklarını ve üzerlerindeki zincirleri indirir." a) "Ağırlıklarını indirir." "Ağırlık, şiddet, temayül ve şefkat" manalarına gelen bu kavram, daha çok yük anlamı ile bilinmektedir. Yanlış bir davranışa verilen cezanın ağırlığı veya şiddeti manasına geldiği gibi, dini bir görevin ağırlığını da ifade etmektedir. Bu manalardan hareket ederek bu yükün ne olduğuna bakabiliriz: Birisi Hz. Musa'nın getirdiği mesajda yer alan hükümlerin ağırlığı, diğeri de İsrailoğulları'nın Hz. İsa'- dan sonra güzel ve hoş şeylerden mahrum bırakılmaları ve çeşitli sıkıntılara uğramalarının oluşturduğu ağır yükü onlardan kaldırması anlamına gelmektedir. Bakara Suresi'nin 286. ayetinda şu dua yer almaktadır: "Bizden öncekilere yüklediğin gibi, bize de ağır bir yük yükleme!" Hz. Peygamber öncekilere yüklenen ağır yükü indirmekteydi. Ayetin bu kısmında geçen "anhüm" zamiri, İsrailoğulları'na gitmektedir. Yüce Allah Hz. Peygamber'in İsrailoğulları'na yönelik neleri yaptığını açıklamaktadır. b) "Üzerlerindeki zincirleri indirir." Buradaki "el-ağlal" "zincir" ifadesi, hürriyetle alakalıdır. İnsanlar arasında hor görülme, itilme ve hürriyeti elinden alınmanın bir anlamı da ayağına zincir vurulmaktır. Zincirlerin onların ayağından çözülmesi görevi de Hz. Muhammed'e verilmiştir. Kur'an'ın mesajı, insana insan olma onurunu vermektedir. Kur'an tedrici olarak köleliği ortadan kaldırmaktadır, aklı kullanmayı ve iman etmeyi öne çıkarttığı için artık İsrailoğulları'nın da horlanmasını yasaklayıp ayaklarındaki zinciri kırmıştır. Diğer taraftan ayette geçen "zincir" ifadesi, hukuki bakımdan "insanın hürriyetine vurulan zincir" manasına da gelmektedir. Düşünceye vurulan zincir, hukuki zincirden daha kötüdür. Hz. Muhammed, Kur'an mesajı ile düşünceye vurulan zincirlerin kilidini açıyordu. Bu görevi yerine getiren bir peygambere tabi olmaları, onlara rahmetin verilmesini temin edecekti. Yüce Allah, İsrailoğulları'na Hz. Muhammed'in hangi konularda devrim yaptığını ve hangi konularda faydalı olduğunu anlatarak, ona tabi olmalarını temin etmeye çalışmaktadır. Ekonomik, ahlaki, hukuki ve fikri manadaki düzenlemelerin tetkik edilip anlaşılması ve takdir edilmesi, bu tabi olma eylemini gerçekleştirecektir. Ayetin 4, 5 ve 6. kısımlarından anlıyoruz ki, insanoğlu tabi olacağı insanın kendisine hangi faydayı sağladığına bakar. Çünkü insan, doğası gereği faydanın peşinde koşar. Yüce Allah, Hz. Muhammed'in İsrailoğulları'na temin ettiği faydayı anlatarak, onun peşinden gitmelerini sağlamaktadır. Bu hususlardan ilk üçü Hz. Peygamber'in özelliklerini, ikinci üçü de görevlerini belirlemektedir. Özellik ve görevleri burada İsrailoğulları'nı özel olarak, insanlığı da genel olarak ilgilendirmektedir. Bu vasıf ve görevlerle donatılmış peygambere karşı nasıl bir tavır takınılacağı ayetin devamında açıklanmaktadır.