Manevi sorunlarını çözemeyen toplum kötülüklere hep açıktır
Kurtuluş, kötülüğün dokunmaması ve mahzun olmamak gibi hayata tat veren ve hayatı cennete çeviren oluşumlar, takva sayesinde ulaşılan merhalelerdir. Zümer Suresi'nin 61. ayetinde, korkusuzluğa ve kedersizliğe, yani güvene götüren süreç şöyle ifade edilmektedir: "Allah, takva sahiplerini kurtuluşa erdirir. Kötülük onlara dokunmaz ve onlar mahzun da olmazlar." Takva; ruhun, bedenin arzularından, nefsin hevasından, şeytanın etkisinden, insanların entrikalarından ve üzüntülerden kurtulmaktır; bu ödüller de, takva denilen olgunun ruhun içeriğindeki elementlerin adıdır. Manevi ve sosyal problemlerini çözemeyen fert ve toplumlar, kötülüklere daima açıktırlar. Kötülüklere açık olanlar ise her zaman korku içindedirler. İşte takva bu ferdi ve sosyal problemlerin çözümünün adıdır. Kötülüklere karşı korunmak, insanı korku ve endişeden uzak bir hayat sürmeye götürür. vii. Dostluğunu verir Allah, Kur'an'da kimlerin dostu olduğunu veya kendisine dost olanların özelliklerini sayarken, temel özellik olarak takvayı göstermektedir: "Dikkat edin, Allah'ın dostlarına korku yoktur; onlar üzülmeyecekler de; onlar iman edip Allah korkusu ile kötülüklerden sakınanlardır." (Yunus 10/6263) Dost, yar ve sadık manasına gelen "veli", "yağmur kesildikten sonra yağan ikinci yağmur"a denilir. Bu yağmur rahmet doludur. Bu manada velayet, iman temeli üzerine oturan takva doğrultusunda insanın, Allah'ın dostluğunu kazanmasıdır. İman, takva korkusuzluk ve kedersizlik gibi manevi oluşumların meydana getirdiği ilahi dostluk, insan için en büyük ödüldür. Bu ödül veliliktir. Veli ile muttaki, hemen hemen aynı kişiyi ifade etmektedir. Velilik, muttaki insanın, Allah katındaki makamının adıdır. İnsanın iman ve amelleriyle oluşturduğu yapının adına takva denilir; bu binanın Allah katındaki bir adı da veliliktir.