İhalede garanti iddiası İstanbul'a yapılacak Harem-Kumkapı tüneli için yıllık 25 milyon araç ve 150 milyon dolar gelir garantisi verildi. İddiaya göre, hedef gelir tutmazsa üstünü hükümet tamamlayacak
İstanbul'da Üsküdar ile sirkeci arasını birbirine bağlayacak olan Marmaray projesi bütün hızıyla devam ediyor. Bu proje sadece raylı sistem üzerine kurulduğu için hükümet bunun yakınına karayolu a raçlarının da kullanacağı ikinci bir tüp geçit projesi de hazırladı. Harem ile Kumkapı arasını birbirine bağlayacak olan bu proje için ihale çalışmaları sürüyor. Söz konusu proje de yine Japonlar tarafından hazırlandı. Hükümet bu projeyi de "Yap-İşlet-Devret" sistemiyle yaptırmak istiyor.
KAZANÇKESİN İddialara göre, proje hazırlarken tünel için günlük 70 bin, yıllık 25 milyon araç geçişi garanti edildi. Bir aracın tek geçişi 3 dolar olarak belirlenecek ve gidiş-geliş için 6 dolar ödenecek. Bu da tünelin yıllık gelirinin 150 milyon dolar olacağı anlamına geliyor. Yine iddialara göre, hükümet ihaleyi cazip kılmak için araç geçiş garantisi veriyor. Yani öngörülen yıllık 25 milyon araç tüneli kullanmazsa, hedeflenen 150 milyon dolarlık gelirin eksik kalan kısmı, devlet tarafından işletmeci firmaya garanti ediliyor. Böylece firma tünel kullanılmasa bile yıllık 150 milyon dolar geliri garanti altına almış oluyor. İhalenin bu şekilde öngörüyle yapılacak olması, İstanbul'daki çalışmaların birçoğunda kullanılan avan proje (ön proje) sistemini akla getiriyor. Sisteme göre, bir öngörü yapılıyor ve o öngörüye göre ortalama fiyat çıkartılıyor. Bu fiyat, iş yapımı sırasında artırılabiliyor.
AVAN PROJE NEDİR? Avan projelerde, kaba hatlarla proje tasarımı yapılıyor, ayrıntılı hesapları olmuyor. Bu projelere dayandırılan fizibilite maliyetleri de kabaca hesaplanıyor. Uygulama projelerinde ise ayrıntılı plan, proje ve maliyetler yer alıyor.