BDDK: Kart aidatı haksız Bankacılık Düzenleme ve Denetleme Kurulu, kredi kartlarından kesilen aidatların 'haksız şart' olduğunu duyurdu. Tüketiciler dava açabilecek
Hatırlarsanız geçtiğimiz hafta kredi kartlarından alınan ve yıllık 35 YTL'yi bulan aidatların haksızlığından bahsetmiş ve bu itiraz hakkınız bulunduğunu vurgulamıştım. O günden beri telefonlarım susmuyor. İnsanlar bu haksızlığın farkında ancak ne yapacaklarını bilemiyor. Keyfi uygulama ise sürüyor.
ŞİKAYETÇİOLDU Yapacağınız itirazla ilgili dilekçe örneğinin bulunduğu internet adresini de duyurmuştum. Bugün bu konudaki başka bir gelişmeden bahsedeceğim. Bu şekilde kart aidatından şikayet eden bir vatandaşımız, Bankacılık Düzenleme ve Denetleme Kurulu'nun Hukuk İşleri Daire Başkanlığı'na şikayette bulunuyor. Yazılı olarak durumunu anlatan vatandaş, kendisinden haksız olarak yıllık aidat kesildiğini bu uygulamanın durdurulmasını istiyor.
AÇIKHÜKÜMVAR İlgili kurum 42-10-B/980 sayılı yazısıyla kart mağduru vatandaşa şu cevabı veriyor: 5464 sayılı Banka Kartları ve Kredi Kartları Kanunu'nun 24. maddesinin (4) numaralı fıkrası, "Kart hamilinin yaptığı işlemler nedeniyle, sözleşmede yer almayan faiz, komisyon veya masraf gibi adlar altında hiçbir şekil ve surette ödeme talep edilemez ve kart hamilinin hesabından kesinti yapılamaz. Sözleşmede kart hamilinin haklarını zedeleyici ve kart çıkartan kuru luş lehine tek taraflı haksız şartlar sağlayan hükümlere yer verilemez" hükmünü amirdir. Ayrıca, Yasanın 44. maddesinde yapılan atfa binaen, uyuşmazlıkların Tüketici Hakem Heyeti'nde ve/veya Tüketici Mahkemesi'nde çözümleneceği hüküm altına alınmıştır.
***
Neyapmaklazım
BDDK, 2 konuda tüketicileri uyarıyor. Birincisi, sözleşmelerin iyi okunması şart. Sözleşmede böyle bir aidat varsa işiniz zorlaşıyor. Haksız da olsa bu para sizden tahsil ediliyor. İkincisi sözleşmede olması ya da olmaması yasal yollara başvurma hakkınızı elinizden almıyor. Cevapta bahsedilen kanun maddesini ve Tüketiciyi Koruma Kanunu'ndaki 'haksız şart' kuralını gerekçe göstererek Tüketici Hakem Heyetleri'ne veya Tüketici Mahkemeleri'ne başvurmanız mümkün.