Hayatın zıtlıklarla dolu olmasından çok zevk alan biriyim. Bir gün olağanüstü nimetlerin olduğu bir ortamdan, ertesi gün son derece mütevazı bir konumda bulunmak gibi... Ya da, bir gün neşe dolu olup, ertesi gün hüzüne boğulmak gibi... Ya da geçen hafta yaşadığım gibi; bir gün Türkiye'nin doğusunda, Kars'ta bulunup, ertesi gün Bodrum'a uçmak gibi...
***
Tarihi İpek Yolu'nun 3 ülke arasındaki demirden hatlarla hayata geçirilmesine bizzat çalışarak şahit oldum. Türkiye Cumhurbaşkanı Abdullah Gül, Gürcistan Devlet Başkanı Mihail Saakaşvili ve Azerbaycan Devlet Başkanı İlham Aliyev'in hazır bulunduğu temel atma törenini sunmak, tarihi bir olayı yaşamak açısından bana hoş duygular yaşattı. Hele tek tek milli marşlar okunurken onca kalabalıkla ayakta durmak... Ülkelerin en önemli şahıslarını konuşmalarını yapmak üzere sahneye davet etmek... Tören bitiminde Kars'lı çocuklarla sohbet etmek... Ardından güzel bir demli çay içmek...
***
'İpek Yolu' neydi peki? Şöyle bir geçmişe uzanıp, hatırlayalım. Çin'den başlayarak Anadolu ve Akdeniz aracılığıyla Avrupa'ya kadar uzanan dünyaca ünlü ticaret yolu. Milattan yüzyıllar önce Mısırlılar, daha sonra da Romalılar, Çinliler'den ipek satın alırlardı. Ulaşım ise İpek Yolu adı verilen güzergahı izleyen kervanlarla sağlanırdı.
Uzakdoğu'dan gelen ipek ve baharat, Batı dünyası için, uluslararası ilişkilerde önemli bir rol oynardı. İpek, ayrıca Doğu kültürünün Batı tarafından tanınmasını da sağlamıştı.
***
Orta Asya Türk Cumhuriyetleri'nin bağımsızlıklarını kazanmalarından sonra, İpek Yolu'nun hem bir ticaret yolu, hem de tarihsel ve kültürel değer olarak yeniden canlandırılması gündeme geldi. Bu yol boyunca inşa edilmiş ve artık kullanılmayan yapıların yaşatılmaları için çalışmalar başladı.
***
Bugün ise Bakü-Tiflis-Kars Demiryolu, İpek Yolu'nun demir ağlarla yeniden örülmesidir. Türkiye, Gürcistan ve Azerbaycan'ı demiryolu ile bağlayacak olan bu proje, sadece bu 3 ülkeyi değil, Avrupa'dan Asya'ya uzanan çok geniş bir coğrafyayı ilgilendiriyor. Kısa adıyla BTK, Doğu'da Hazar üzerinden Çin ile Kazakistan'ın Aktau Limanı arasında inşa edilecek demiryolu hattıyla, Batı'da Boğaz geçişli Marmaray tüp geçidi üzerinden Avrupa demiryolu ağıyla birlikte, Asya ile Avrupa arasında önemli bağlantılardan birini oluşturacak. Projenin 2011 yılında tamamlanması öngörülürken, ilk aşamada bu güzergahtan yılda 1 milyon yolcu ve 6 milyon 500 bin ton yük taşınması bekleniyor. Hepimize hayırlı olsun.