Petrol fiyatları arttıkça özel araçların kullanımı azalıyor. Böylece toplu taşıma araçlarına yöneliyoruz. Toplu taşıma araçlarının kullanımı ne kadar kolaylaşır, konforu ne kadar yükseltilirse, kullanıcı sayısı da o oranda artış kaydedecektir.
Örneğin, İstanbul'da metrobüs inanılmaz bir kolaylık getirdi. Avcılar'dan Topkapı'ya 2 saatte gitmek istemeyen vatandaş, metrobüsle 20 dakikada istediği yere ulaşıyor. Metronun yaygınlaşmasıyla bu tercihler de çoğalacaktır.
2.5 MİLYAR YTL... TESK Başkanı Bendevi Palandöken de benzer bir çağrıda bulunarak, "Bayramlarda, tatil dönemlerinde ve şehir içi ulaşımda toplu taşıma araçlarının kullanılmasıyla, IMF'ye olan borcumuz 2 yılda sıfırlanır" diyor.
Palandöken'in verdiği rakamlar da ilginç... Tatil ve bayramlarda, 30 milyon vatandaş kendi özel aracıyla yola çıkıyor. Bu, bir araçta en yüksek rakamla 4 kişinin olduğu düşünülürse, en az 7.5 milyon araç şehirler arası yollarda demektir. Her aracın ortalama 120 litre benzin yaktığı düşünüldüğünde, bu da 900 milyon lit re benzine karşılık gelir. Bunun tutarı ise 3 milyar 240 milyon YTL. Oysa aynı kişiler seyahatlerini toplu taşıma ile yapsalar, miktar 600 bin litreye, tutar da 770 milyon 400 bin YTL'ye düşecek.
Aradaki fark 2.5 milyar YTL olacak. Şehir içi ulaşım da bu hesaba katıldığında, IMF'ye bulunan borcumuzu 2 yılda sıfırla yacak bir rakama ulaşılıyor.
'BİLİNÇ GELİŞMELİ' Kalkınmanın tasarruf alışkanlıklarından geçeceğini belirten Bendevi Palandöken, sözlerini şöyle sürdürüyor: Denizyolu, havayolu ve demiryolu taşımacılı ğının modern altyapıya kavuşması, şehir içinde toplu taşıma araçlarının kullanımının yaygınlaşması sonucu; taşımada birim maliyetleri düşecek, bilet fiyatları artmayacak, en azından zam gelmeyecektir. Halkımızın üzerindeki ulaşım yükü hafifleyerek, ulaşımda harcanan zaman da aza lacaktır.