Trandil tekne çeşidi tipik bir Ege formuymuş. Sivri burnu ve kıç tarafıyla suda hemen dikkat çekermiş. Daha çok süngerciler tarafından kullanılırmış trandiller. Bir de
gulet varmış. Art tarafı yuvarlak, kalabalık oturmaya elverişli bir gezi teknesiymiş o da.
Ayna kıç tabir edilen tür ise teknenin kıç tarafının daha fazla alan yaratmak için yükseltilmesiyle oluşurmuş. Yani arka taraf yüksek ve kesik. Bu form, turizm amaçlı teknelerde daha fazla yatak ve alan yaratmak için yapılıyormuş.
TEKNE YAPIMI Ustalara işin tarihini de sordum. "Nereden nereye geldik kısa bir özet yapsanız" dedim. Anlattılar. Dediler ki:
"Tekne yapımı Bodrum'da yüzyıllardır kesintisiz sürer. Lakin son derece zor ve meşakkatli bir iştir. Ta antik çağlarda başlamış, bugünlere gelmiştir yapım işi." Meraklıyım ya soru bombardımanı başlatıyorum.
- Sıfırdan başlasak. Önce nereden besmeleyi çekiyorsunuz? - Önce salma yapılır. Teknenin dengesini sağlayan salma, önemlidir. İçine özgül ağırlığı çok fazla olan kurşun da konulabilir, ekonomik olsun diye özel toprak, ufalanmış taş ve toprak da. Sonra sac ya da betonla kaplanır her yanı.
İNDİR ARTIK SULARA - Ardından ne gelir? - Omurga gelir. Bilahare de iskelet monte edilir. Salmaya monte edilen 4 ana kaburga, teknenin iskeletini oluşturur.
- Esas ince iş sonra başlar ha? - O aşamada teknenin formuna da karar verilir. Omurga bitince de ince iş başlar. İç döşemeler ve dış kaplama çakılır.
- Ne zaman suya iner peki? - Geminin dış kaplaması bittiğinde bir tören yaparız. Baklava tahtası yapıp törenle yeriz tatlıları.
- Malzemeyi konuşmadık. Neler kullanılıyor? - Artık devir rahat devir. Çelik ve fiber malzeme kullanıyoruz daha çok. Ama ana malzeme ahşaptır. Çam kullanmak en iyisidir.
- Her çamdan olur mu? - Kırmızı ve siyah çam, gerek sertlikleri gerekse de yüksek reçine bulundurdukları için tercih edilirler. Daha kaliteli tekneler için Afrika'dan ithal edilen maun veya tik ağacı kullanılır.