Güncel | Yazarlar | Güne Bakış | Ekonomi | Aktüel | Magazin | Spor | Televizyon | Saklambaç | Astroloji | Arşiv | Ana Sayfa
Bugün: 29 Nisan 2008  
Yazar Arşivi
Bodrum ustaları bir başka
Teknelerden tekne beğen
Erken 'mavi' yazısı

Teknelerden tekne beğen

Trandil tekne çeşidi tipik bir Ege formuymuş. Sivri burnu ve kıç tarafıyla suda hemen dikkat çekermiş. Daha çok süngerciler tarafından kullanılırmış trandiller. Bir de gulet varmış. Art tarafı yuvarlak, kalabalık oturmaya elverişli bir gezi teknesiymiş o da.
Ayna kıç tabir edilen tür ise teknenin kıç tarafının daha fazla alan yaratmak için yükseltilmesiyle oluşurmuş. Yani arka taraf yüksek ve kesik. Bu form, turizm amaçlı teknelerde daha fazla yatak ve alan yaratmak için yapılıyormuş.

TEKNE YAPIMI
Ustalara işin tarihini de sordum. "Nereden nereye geldik kısa bir özet yapsanız" dedim. Anlattılar. Dediler ki: "Tekne yapımı Bodrum'da yüzyıllardır kesintisiz sürer. Lakin son derece zor ve meşakkatli bir iştir. Ta antik çağlarda başlamış, bugünlere gelmiştir yapım işi." Meraklıyım ya soru bombardımanı başlatıyorum.
- Sıfırdan başlasak. Önce nereden besmeleyi çekiyorsunuz?
- Önce salma yapılır. Teknenin dengesini sağlayan salma, önemlidir. İçine özgül ağırlığı çok fazla olan kurşun da konulabilir, ekonomik olsun diye özel toprak, ufalanmış taş ve toprak da. Sonra sac ya da betonla kaplanır her yanı.

İNDİR ARTIK SULARA
- Ardından ne gelir?
- Omurga gelir. Bilahare de iskelet monte edilir. Salmaya monte edilen 4 ana kaburga, teknenin iskeletini oluşturur.
- Esas ince sonra başlar ha?
- O aşamada teknenin formuna da karar verilir. Omurga bitince de ince iş başlar. İç döşemeler ve dış kaplama çakılır.
- Ne zaman suya iner peki?
- Geminin dış kaplaması bittiğinde bir tören yaparız. Baklava tahtası yapıp törenle yeriz tatlıları.
- Malzemeyi konuşmadık. Neler kullanılıyor?
- Artık devir rahat devir. Çelik ve fiber malzeme kullanıyoruz daha çok. Ama ana malzeme ahşaptır. Çam kullanmak en iyisidir.
- Her çamdan olur mu?
- Kırmızı ve siyah çam, gerek sertlikleri gerekse de yüksek reçine bulundurdukları için tercih edilirler. Daha kaliteli tekneler için Afrika'dan ithal edilen maun veya tik ağacı kullanılır.
YAZARIN ÖNCEKİ YAZILARI
 Potansiyel mahkum babalar   / 28-04-2008
 Kalli'teli maç   / 28-04-2008
 Ne maç olacak ama   / 27-04-2008
 Hicri'nin gözünden çocuklar ve nineler   / 26-04-2008
 Sarı hüzünler   / 25-04-2008
 Stajyer Hicri'nin son durumları   / 24-04-2008
 Çocuklar ve 23 Nisan   / 23-04-2008
 Heeey heeey haddi leeen!..   / 22-04-2008
 Okuyucuya emanet   / 21-04-2008
 'Lost'luk pazara değil mezara kadar   / 20-04-2008
GÜNCEL
Restleşme Restleşme meydanı
1 Mayıs kutlaması, sendikalar ile Valilik arasında gerginliğe yol...
Avrupa'ya kadar 'halay'...
Akmayasın Çar Çayı
ÖSS ile Avrupa'ya
İkizleri ölüm ayırdı
Kaçarken uçtular
Körlük tarihe karışacak!
SPOR
Bizden Bizden korkun
Galatasaray Başkanı, "İnanarak, yüreğimizi ortaya koyarak bu noktaya...
Küllerinden doğdu
Artık gerçek bir...
Yenilgiden fazla üzüldüm
Carlos gitti sol bitti!
2 maç sonra neşter
Haggui sürprizi
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
HAVA DURUMU
İSTANBUL Sağanak Yağışlı 17°C 11°C 
ANKARA Sağanak Yağışlı 17°C 8°C 
İZMİR Sağanak Yağışlı 20°C 13°C 
ANTALYA Sağanak Yağışlı 20°C 12°C 
ADANA Sağanak Yağışlı 27°C 14°C 
EKONOMİ
IMKB E: 43.613,960 D:% 0,05
DOLAR S: 1,280 D:% -0,70
EURO S: 1,998 D:% -0,72
AKTÜEL
GÜNE BAKIŞ
EKONOMİ
GÜNCEL
  Güncel | Yazarlar | Güne Bakış | Ekonomi | Aktüel | Magazin | Spor | Televizyon
| Saklambaç | Astroloji | Mobil Takvim | Reklam | Künye | Ana Sayfa
    Takvim Servisi
    Copyright © 2003, 2008 - Tüm hakları saklıdır.
Turkuvaz Gazete Dergi Basım A.Ş.
Üretim ve Tasarım  Medya Bilgi Grubu