Banka hesabınıza dikkat edin!
Özellikle maaşını bankalardan alan çalışanların ve memurların hesaplarının boşaltılması tehlikesi var. Türlü hilelere başvuran dolandırıcılar, insanların üç kuruşluk maaşına göz dikiyor.
20 GÜN SÜRE VAR Burada öncelikle bankaların güvenlikli ortamlar oluşturması gerekiyor. Ama bizim de kendi tedbirimizi almamız şart. Bankaların tüketicilere karşı hukuki sorumlulukları bulunuyor. Banka Kartları ve Kredi Kartları Kanunu'nun 8. maddesi gereğince, kart sahiplerine bilgiyi 30 gün içinde vermek zorundalar. 11. madde ise kart sahiplerinin şikayet ya da itirazlarının 20 gün içinde cevaplandırılmasını düzenliyor. 39. madde de bankaya kişisel bilgilerimizi ve şifrelerimizi muhafaza etme sorumluluğu yüklüyor. Bize düşen sorumluluklar da kanunla düzenlenmiş bulunuyor. Buna göre, 16. madde bize verilen şifre ve diğer bilgileri iyi korumayı ve şüpheli durumda bankaya bildirmemizi zorunlu kılıyor. Bu durumda, eğer hesabınızdan rızanız dışında para çekildiğini fark ederseniz ilk olarak ilgili bankaya itirazınızı ve şikayetinizi yazılı olarak bildirmelisiniz. Bunu telefon bankacılığı yoluyla da yapabilirsiniz. Çünkü bu görüşmeler kayıt altına alındığı için itiraz ettiğinizi de buradan ispatlayabilirsiniz. Banka bu itirazınızı, zaten kanun gereği 20 gün içinde cevaplayacaktır.
İSPATLAMALI... Banka kartı kullananların bilmesi gereken önemli bir ayrıntı da uyuşmazlıklarda ispat yükümlülüğü bulunması. Bu durumu düzenleyen 32. madde, kart sahipleri ile kart çıkartan kuruluşlar arasında çıkan uyuşmazlıkların çözümünde ispat külfetinin bankaya ait olduğunu düzenliyor. Sorumluluk ve haklarımızı bildiğimiz ölçüde sıkıntılarımız da azalacak diye düşünüyorum. Çünkü kartlar ve bankalar artık hayatımızın ayrılmaz parçaları. Bu kolaylıkları kendimize zarar vermeyecek biçimde kullanmak için tedbirlerimizi almalıyız. İnternet bankacılığına da dikkat edin. Onu da bir başka yazıda anlatacağım...