İETT'nin istediği oldu İETT 5 yıldır otobüs hatlarını devretmeye çalışıyor. Şartnameye bakılırsa bu konuda çok da istekli değil. Çünkü ağır şartlara kimse uyamıyor. Üçüncü ihale de iptal edildi
İstanbul'un toplu taşıma işini yürüten İETT'nin toplam 2 bin 800 otobüsü var ve bu araçlarla günde ortalama 1.5 milyon kişi seyahat ediyor. Bir İETT bileti 1.30 YTL. 2 bin 800 aracın günlük cirosu 2 milyon YTL'ye yaklışıyor. Bu ciroyu yapan İETT, hatlarının işletme hakkını 500'erlik dilimler halinde devretmeye çalışıyor. Hatları 10 yıllığına alacak olan firma; günlük 350 bin YTL'lik bir cironun, yıllık 40 milyon YTL'lik bir kârın sahibi olacak. Rakamlar böyle, ama işler böyle gitmiyor.
TEKŞİRKETLİİHALE İETT ilk ihaleyi 2000'de yapıyor ve ihale erteleniyor. 2005'te ikinci ihale düzenleniyor. Bu ihaleye de Güneş Albayrak grubu tek başına katılıyor. Yeterli rekabet oluşmadığı gerekçesiyle ihale yine erteleniyor. Son olarak üçüncü ihale Ayazağa Garajı ve SarıyerTaksimBeşiktaş hattında çalışan 500 otobüs için 20 Aralık'ta yapılıyor. Güneş Albayrak grubu bu kez yanına Reysaş'ı da alarak katılıyor, ama rekabet oluşmadığı gerekçesiyle ihale yine iptal ediliyor. Bir daha yapılır mı, bilinmiyor. Şartname incelendiğinde, istenen şeylerin zorluğu dikkat çekiyor. Maddeler öyle hazır lanmış ki, İETT adeta şunu söylüyor: "Büyükşehirvehükümetihaleyiistiyor,amabizotobüslerimizibirbaşkasınadevretmeyi,özelleşmeyiistemiyoruz..." İhalenin bu şartlarda yapılması diğer firmaların ve bu işi çok isteyen İstanbulÖzelHalkOtobüsleriEsnafOdası'nın tepkilerine yol açıyor. Konuştuğum Oda Başkanı İsmailYüksel, "2 bin 600 otobüsümüz var. Elemanlarımızı sürekli eğitiyoruz. Mutlaka eksiklerimiz var. İhaleyi kazanır bir garaj sahibi olursak, daha çağdaş hizmet veririz. Tam 30 yıldır İstanbullu'ya hizmet ediyoruz. İhalenin eşit şartlarda yapılmasını, engellerin kaldı rılmasını istiyoruz" diyor. "Halk otobüsü" deyince kötü bir imaj var. "Şuanneyapıyorlarki,ihaleyialıncaneyapacaklar?" türünden eleştiriler olabileceğini hatırlatıyorum. Yüksel, "Eksiklerimiz var. Bunları düzeltmeye çalışıyoruz" cevabını veriyor. Şimdi ihale sil baştan. İETT elindeki imkanı başkasına devretmeye karar verirse, yeni ve uygun bir şartname hazırlayacaktır. Fakat bu şartlarda çok zor görünüyor.