2009 yerel seçiminin kilidini, il genel meclisi oyları çözecek. 2009 Martı'nda belediye başkanlarını seçeceğiz ama sonuçları genel seçim kadar etkili olacak. İl genel meclisi sonuçları, hangi partinin hangi ili, hangi ilçeyi almasından daha çok konuşulacak. Doğal olarak herkesin gözü iktidarda. AK Parti'nin alacağı oy ve yüzdesi, gelecek siyaseti belirlemede etkili olacak. Yüzde 40 oy, 29 Mart seçimlerinin şifresidir. 2002, 2004, 2007 seçimleri sonucu ortaya çıkan, il genel meclisi rakamları, 2009 seçiminin çözümünü gösteriyor. AK Parti, 2002-2008 arasında üç seçimde 34-47 arasında yer aldı. CHP, 19-21 arasında, MHP, 8-15 arasında yer aldı. Bu partilerin 2009 seçiminde hedefleri son yükseldiği rakamları geçmek. Bu oyların altındaki rakamlar, genel başkanlar için sıkıntı demek. AK Parti yüzde 47, CHP yüzde 21, MHP yüzde 15 üstüne çıkmak istiyor. Saadet Partisi 2004 seçimlerinde elde ettiği yüzde 5 üstüne çıkmalı. DP yüzde 6, DSP yüzde 3, Anavatan da yüzde 3 üstüne çıkmalı.
2002 GENEL SEÇİMİ, 2004 YEREL SEÇİMİ, 2007 GENEL SEÇİMİ İl genel meclisi oyları: Partiler...... 2002..... 2004......2007 AK Parti.........34.43......41.57 .......46.5 CHP ..............19.41......18.23 .......20.89 MHP..............8.35........10.4 .........14.27 DYP (DP) ......9.54........9.96 .........5.42 DTP(DEHAP) ......5.14........GİRMEDİ....GİRMEDİ DSP...............1.22........2.11 .........GİRMEDİ SAADET........2.49........4.09 .........2.34 ANAVATAN ....5.11........2.50 .........GİRMEDİ
AK Parti açısından bu sadece bir yerel seçim değil. Siyasetle ilgilenen herkesin Anayasa Mahkemesi'nin parti ile ilgili verdiği kapatmama kararını dikkatle okuması gerek. Karar, AKP'yi özellikle kendi siyasi gündemi açısından öyle kıskıvrak sıkıştırıyor, öyle hareketsiz bırakıyor ki parti kendine tek çıkış olarak yerel seçimde oylarını yüzde 47 üzerine çıkartmada görmeye başladı. AK Parti'nin iki temel hesabı var. Yüzde 47'nin üzerinde oy alabilirse, mahkeme kararına karşı yepyeni bir meşruiyet elde etmiş olacak. AK Parti açısından bu seçimin iki büyükşehir hedefi var. Bunlardan biri Diyarbakır, diğeri İzmir. Diyarbakır seçimi, PKK ile geniş kapsamlı bir mücadeleye imkan verecek seçimdir. İzmir, en büyük rakibinin ve liderinin, 2011 yılında alternatif olmasının önünü kesecek bir seçimdir. CHP lideri Deniz Baykal 29 Mart sonrası için neyi hedefliyor? Yerel seçim anlamında 2004'te kazanılan eldeki illeri tutmak, genel oy anlamında da 2007 seçiminin gerisine düşmemek, aynı seviyede kalmayı başarmak ve üzerine gelinmesini durdurmak. Planın öteki aşaması ise yerel seçim sonrası CHP, dışı bir merkez sol dinamizminin oluşmasını engellemek, "Baykal" stratejisinin içinde yer alıyor. SHP ve DSP'yi merkez sol arayışları içerisinde bir merkez, olamayacak hale getirmek. Bu cenahın da katılacağı geniş bir cephenin oluşmasını engellemek. CHP dışı olası sol muhalefet merkezlerinin etkisini azaltmak, CHP içi olası muhalefet de kolayca bastırılmış olacak. Baykal da seçim sonrası 2011'e doğru giden yolda yeni plan kurma imkanı bulacak. 29 Mart 2009 seçiminde yaşanacak bir yenilgi, Baykal için yolun sonunu getirecek. Baykal'ın son giriştiği hamlelerin özünde bu sıkıntılı tabloyu ortadan kaldırmak yatıyor.