Metro ağı zengine yaradı
Türkiye'nin gözbebeği Megakent İstanbul'da, arazi yağmasının yeni kılıfı 'kamu yararı' oldu. Büyükşehir Belediyesi'nin 2012 yılına kadar kentin altını metro ağıyla donatma planı da zenginlere yaradı. Bu iş için 2 yakada toplam 64 transfer merkezi oluşturuldu. Arazisinin altından metro hattı geçenlere ise tam anlamıyla 'piyango' vurdu.
Kazaklar 2 kule kaptı
İşte size basit bir örnek... Kazakistan Devlet Başkanı Nursultan Nazarbayev'in damadına ait Landmark şirketi, Levent'teki Renault Mais arazisini satın aldı. Arazinin metronun geçeceği yer altındaki bölümünü Büyükşehir Belediyesi'ne hibe eden şirket, arsanın üstüne 250 metre yüksekliğinde 2 kule dikmek için izni kaptı.
***
İmar rantına yeni kılıf
İstanbul'da, arazisi metro üstünde olan şirketlere, piyango vurdu. İmar yasalarından kurtulmak isteyen kule inşaatlarına, transfer merkezi ve kamu yararı kılıfı uyduruldu. Bu sayede Landmark Şirketi ve Hattatlar'ın Eyfel'i, sınırsız kat çıkma fırsatı buldu.
Taşı toprağı altın olan İstanbul, yeni projelerle daha da değerlendi. İşte son örnek... Büyükşehir Belediyesi, 2012 yılına kadar Megakent'i raylı sistemle örecek. Bunun için Anadolu ve Avrupa yakasında 3 milyon metrekarelik 64 noktada "transfer merkezi" oluşturuldu. Arazisi metro hattında olan kurum ya da şirketlere de böylelikle piyango vurdu. Çünkü, söz konusu arazisini Büyükşehir'e hibe eden firma, imar sınırlamasından kurtulacaktı. İşte Kazak şirketi Landmark da bu piyangodan yararlandı. Kazakistan Devlet Başkanı Nursultan Nazarbayev'in damadına ait olan Landmark Şirketi, Levent'teki 10 bin 600 metrekarelik Renault Mais Genel Müdürlük Binası ile arsasını 56 milyon euro'ya satın aldı. Şirket, 250 metre yüksekliğinde 2 kule dikmek için harekete geçti. İmar planlarına göre, şirket 2.5 emsal değeri ile bu araziye sadece 30 bin metrekare inşaat yapabiliyordu.
Planlama'dan itiraz...
Ancak, arazi "transfer merkezi" alanına alınınca inşaat önündeki engeller de kalktı. Yükseklik ise plana dahil edilmedi. Şirket ayrıca bin 500 araçlık otopark yapma taahhüdünde bulundu. Bunun üzerine Planlama Müdürlüğü, "Yapılan İmar Kanunu'na aykırıdır" dedi. Ancak, itiraz dikkate alınmadı. Kabul edilmeyen projeye göre şirketin kuleleri, yer altından Metro'ya bağlanacak. 2010'da bitirilecek proje, İş Kule'den bile yüksek olacak.