Merkez Bankası, 2 yıl önce i lan ettiği yüzde 4 enflasyon hedefini tutturamıyor. Bu sebeple revizyon yapma ihtiyacı hissediyor. Elbette gerek yerel gerek global ekonomideki gelişmeler hedefleri etkiliyor. Ama enflasyonun yüksek çıkması vatandaşı sarsıyor. Ücretlere yapılan zamlar hedef enflasyon üzerinden olunca, gerçekleşen enflasyonla arada ciddi bir fark ortaya çıkıyor.
Ücretlerde durum böyleyken, ürün ve hizmetlere yapılan zamların gerçekleşen enflasyonun da üzerinde olması sabit gelirli milyonları zor durumda bırakıyor. Bunun anlamı açık. Her zamdan sonra biraz daha fakirleşiyoruz.
Tüketiciler Birliği bu zamların enflasyon karşısındaki durumu ile ilgili bir araştırma gerçekleştirdi. Ortaya çıkan tabloya bakınca, durum biraz daha net anlaşılıyor. Tüketiciler Birliği Başkanı Nazım Kaya, durumu şu sözlerle anlatıyor: "Yükselen enflasyon zammı beraberinde getirmekte, gelen zamlar bir sonraki dönem için yüksek enflasyonun nedeni haline dönüşmektedir."
FIRSATÇILAR ÖNLENSİN Bu arada ekonomideki ani dalgalanmaları fırsat bilip aşırı zam yapanların önüne geçmek gerekiyor. Özellikle gıdada kuraklık bahanesi, yaklaşan Ramazan ayı ile birlikte yine kapımızı zam olarak çalacak gibi görünüyor.
***
Tüketiciler Birliği'nin, son günlerde yapılan zamlar ile bir önceki zam oranını o dönemde gerçeklen enflasyon oranları ile kıyaslamasıyla ortaya çıkan tablo şöyle:
Hizmet kalemi (%) Zam oranı (%) Gerçekleşen enflasyon (%) Fark (%) Doğalgaz (Konut) . . . 7.4. . . . . . . . . . 5.3 . . . . . . . . . . 2.1
Doğalgaz (Sanayi). . . 8.3. . . . . . . . . . 5.3 . . . . . . . . . . 3.0
Petrol (Benzin) . . . . 14.6. . . . . . . . . . 6.4 . . . . . . . . . . 8.2
Petrol (Motorin) . . . 24.8. . . . . . . . . . 6.4 . . . . . . . . . 18.4
Ekmek (İstanbul) . . . 6.3. . . . . . . . . . 3.2 . . . . . . . . . . 3.1
Ulaşım (İstanbul). . . . 10. . . . . . . . . . 8.7. . . . . . . . . . . 1.3