Türkiye'de kullanımına başlandığından bu yana kredi kartı sorun olmayı sürdürüyor. Nasıl kullanacağımızı bilmediğimiz için kayıtdışılığın en büyük düşmanı olması gereken bu ürün bize zarar veriyor. Biz borç üstüne borç yapıyoruz, bankalar da bunu fırsat bilip fahiş faizlerle haksız kazançlar elde ediyor. 2001 krizinde yaşananları henüz unutmadık. Şu anda milyonlarca insan kredi kartı borcu yüzünden çaresiz. "Kartla aldıklarını bedava sanan" kullanıcı ile "Ne kopartırsam kardır" diye "müşteri" gözleyen banka avukatları sorunu devam ederken, bir de "kart aidatı" icat ediverdiler. İlk b akışta küçük bir rakamdı. Yılda 25 ile 45 YTL arasında değişen bir ücret alınıyor, gerekçe olarak da sözleşme gösteriliyordu. Bu küçük görünen rakam 50 milyon kart ile çarpıldığında 1.5-2 milyar YTL gibi müthiş bir rakama ulaşıyor. Bir de "hesap işletim ücreti" adı altında alınan paraları ekleyin. Elde edilen karlar dudak uçuklatıyor.
GÜNDEME TAŞIDIK İşte bu haksızlığı ilk kez bu köşeden duyurduk. Defalarca yazılar yazdık tüketiciyi uyarmaya çalıştık. Bankaların gerekçe olarak gösterdiği sözleşmelerin tek taraflı olduğunu ve Yargıtay'ın "Sözleşmede tüketici aleyhine madde olamaz" kararıyla bu iddianın da geçersiz kaldığını anlattık. Tüketicinin buna itiraz etmesi gerektiğini hatırlattık. Bu noktada en büyük desteği Tüketiciler Birliği verdi ve Türkiye'nin her yerinde hakem heyetlerine yüzlerce dava açıldı. Tüketici derneklerinin en büyüğü olan Tüketiciler Birliği'nin öncülüğünde davaların yüzde 99'u tüketici lehine sonuçlandı. Bankaların kararlara itirazlarının da büyük çoğunluğu tüketici mahkemelerinde reddedilerek alınan kart ücretinin haksız olduğu belgelendi.
Buna rağmen bankalar aidat ücreti almaya devam etti. Uygulama o kadar keyfiydi ki; bankayı arayıp, "Kartımı iptal ettireceğim" diyen kullanıcıdan kart aidatı almıyorlardı. Kimisi ise "Şu kadar harcama yapın almayalım" gibi pazarlıklara giriyordu.
YASA DEĞİŞİYOR Sonunda çabalarımıza kanun koyucu ses verdi ve Tüketicinin Korunması Hakkında Kanun'da değişiklik yapılmasıyla ilgili tasarı hazırlandı. Buna göre kredi kartı ücreti, bir kere ve ancak kart sözleşmesi imzalanırken alınabilecek. Gelinen bu nokta aslında "tüketicinin zaferi" idi. Bu çabalarımız daha önce MÜSİAD tarafından da ödüllendirilmişti.
Şimdi de Tüketiciler Birliği tarafından ödüle layık görüldü. Bize verilen 2007 Tüketiciye Saygı Özel Ödülü'nü, ben tüm tüketiciler adına aldım. Çünkü başarıyı birlikte elde ettik.