Seyahat acentelerinin KDV bilmecesi
Turizmde KDV oranı yüzde 8'e indi ama indirim beklenmeyen bir de sorun doğurdu. Seyahat acentelerinin indirim karşısında durumu anlaşılamadı. Konuya Maliye Bakanlığı bir tebliğle açıklık getirmek istedi. Bu defa getirilen açıklık başka bir soruna yol açtı. Tebliğe göre, konaklama tesisinin seyahat acentesine düzenlediği faturada yüzde 8 KDV hesaplanacak. Bunda sıkıntı yok. Ama yine tebliğe göre acente, müşteriye düzenleyeceği faturada ikili bir ayrım yapacak. Otele ödenen bedele yüzde 8, kalan kısma yüzde 18 KDV uygulayacak. Olay bununla da bitmiyor. Acentenin yüzde 8 KDV uygulayabilmesi için, müşteriye düzenlediği faturada, konaklama tesisinin acente adına düzenlediği faturanın tarih ve numarasına atıfta bulunan bir açıklama yapması gerekiyor. Yani acente müşteriye "Ben senden şu kadar lira aldım, ama otele bu kadar ödedim, bu yüzden otele ödediğim kısım için yüzde 8, diğer kısım için yüzde 18 KDV hesaplıyorum" diyecek. Faturada bu açıklama yer almazsa, geceleme hizmeti için de indirimli oranda KDV uygulanamayacak. Bu durumda KDV indiriminin bir anlamı kalmayacak. Örnek verelim. KDV oranı yüzde 18 iken müşteriden alınan paranın yüzde 90'ını otelin, yüzde 10'unu da acentenin aldığını kabul edelim. Bu durumda müşteriden 129.80 lira alınırsa otel 100 YTL otel ücreti, 18 lira da KDV hesaplar. Acente de bunu müşteriye 110 lira konaklama bedeli ve bunun üzerinden de 19.80 YTL KDV hesaplar. Acente otele ödediği vergiyi mahsup ettiği için, devlet otelden 18, acenteden de 1.80 YTL olmak üzere 19.80 YTL alır. KDV inmesine karşın acente eğer otel faturasının kaç lira olduğunu yazmazsa, devlet otelden 8, acenteden ise 11.80 YTL olmak üzere yine 19.80 YTL KDV alır. Yani KDV indirilince rekabet gücü artacaktı ya, öyle olmayacak. Sadece vergiyi kimin ödeyeceği değişecek. Ya da acente müşterisine otele kaç lira ödediğini açıklamak zorunda kalacak. Bir işletmeci, yurtdışından getirdikleri müşteriler için yurtdışı acentelerde de sorun olmayacağını, doğrudan müşteriye düzenledikleri faturaların da müşterinin eline geçmediği için sorun olmadığını, yurtiçi müşterilerde ise ciddi sorun olduğunu söylüyor.