Türk insanı IKEA'nın en çok nesini sevdi? Cevap: 2'li kanepesini. Divandan tam 22 bin adet satılmış.
***
Türkler, IKEA'nın en çok kanepe ve masasını sevdi
"Biz İsveç asıllı Türk şirketiyiz" diyecek kadar ülkemizi benimseyen mobilya ve aksesuar devi IKEA'yı biz de çok sevdik. 6 bin 500 ürün içinde kanepe ve yemek masalarını adeta kapıştık
Türk halkının bu aşırı ilgisi nedeniyle yatırım planlarını revize eden IKEA, her biri 50 milyon euroluk 3 yeni mağaza daha açmaya hazırlanıyor. Şirket, mobilya ve aksesuar pazarından % 10 pay almayı pay hedefliyor.
Türk tüketicisinin mobilya merakı, İsveç merkezli mobilya ve ev aksesuarı zinciri IKEA'ya planlarını revize ettirdi. İstanbul Ümraniye mağazasını 4 günde 92 bin kişi ziyaret ederek dünya rekoru kıran, ziyaret saati ve grup büyüklüğü açısından IKEA ortalamalarının üzerine çıkan Türkiye operasyonu, sadece IKEA Genel Müdürü Mikael Bartroff'u değil, Türkiye yatırımcısı Maya Grubu'nu da sevindirdi. Peki Türkler, IKEA'nın en çok nesini sevdi? Bartroff, 6 bin 500 çeşit ürün arasında en çok kanepe ve yemek masası satıldığını söylüyor. 199 YTL'lik JOKKMOKK adlı, 4 sandalyeli yemek masasından 12 bin tane satılmış. 489 YTL'lik EKTORP ikili kanepe ise 22 bin eve gitmiş. "Biz İsveç asıllı Türk şirketiyiz" diyecek kadar, ülkeyi ve yatırım şartlarını benimseyen Bartroff, IKEA'nın Türkiye stratejisini ve başarı sırlarını anlattı.
* IKEA'nın bugüne kadarki Türkiye macerasını gözönüne bulundurduğunuzda, sizi neler şaşırttı? Ziyaretçi sayısı beklentilerimizin çok üzerinde gerçekleşti. Dünya ziyaretçi rekoru hâlâ bizde. Şunu anladık ki, IKEA Türkiye için çok doğru bir konsept. Burada insanlar, eşi ve çocukları ile değil, anne-babaları hatta eşinin anne babaları ile geliyor. Açıldığımızdan bu yana 10 milyonun üzerinde ziyaretçi geldi.
* İlgi bu kadar çok olunca merkez ofis büyüme planlarını revize etti mi? Büyüme planlarını merkez değil, Türkiye'deki ana hissedarımız Maya Holding yapıyor. Ama ilk başta planladığımızdan daha hızlı olacak. Kasımda İstanbul Bayrampaşa ile 2008'de Ankara'da bir mağaza açacağız. 2008'de yeni bir mağaza yatırımı daha gündemde ancak lokasyonu henüz belli değil. Her bir mağazaya 50 milyon euroluk yatırım yapılacak.
* Türk tüketicisini nasıl cezbettiniz? Binlerce çeşit mobilyayı ve ev aksesuarını güzel tasarımlı, kullanışlı, kaliteli ve düşük fiyatlı üretip, mümkün olduğunca çok kişiye ulaştırmak istiyoruz. Sadece dünyadaki insanların günlük genel ihtiyaçlarına odaklandık. Buna odaklandığımızda da insanların bu iş için çok fazla bütçelerinin ve zamanlarının olmadığını görüyoruz. Düşük fiyatlı ve kaliteli mobilya ve ev aksesuarlarından alarak evlerini güzelleştirmelerine yardımcı oluyoruz. Güzel tasarımlı bir ürün yapmak çok zor. Bunun kaliteli olmasını sağlamak ve aynı zamanda düşük fiyata satmak çok daha zor. Bu mucizenin sırrı müşterilerimizle işbirliğinden geçiyor. Onlar da, biz de üzerimize düşeni yapıyor ve maliyetleri minimumda tutmaya gayret ediyoruz. Bizim Ümraniye mağazamız 30 bin metrakare ve sadece 300 kişi çalışıyor. Normal şartlarda bu büyüklükte bir yerde 3 bin kişinin istihdam edilmesi gerek. Ama biz satış sistemimizi 300 kişiyle döndürdüğümüz için o kadar çok insana ihtiyacımız olmuyor. Ürünleri kendiniz taşıyıp montajladığınız için de bunlar maliyet avantajı yaratıyor. Aynı şekilde ürünleri yassı kolilerde taşığıdımız için lojistik ve depolama maliyetlerinden de kazanç sağlıyoruz.
* Tedarikçi sayınız kaça ulaştı? IKEA, Türkiye'de mağazasını açmadan önce de Türk üreticileri, yurtdışındaki IKEA mağazaları için üretim yapıyordu. Biz başladığımızda bu sayı 200'dü. IKEA, Türkiye'ye geldikten sonra ürünlerini yakından inceleme fırsatları olduğu için bu sayı 300'e ulaştı. Tüm dünyadaki mağazalar için üretim yapıyorlar. Üretilen ürün sayısı ise 800 civarında. Bu yıl hedef, bu rakamı yüzde 30 artırmak.