Yemek kuponlarında 'Ne ka komisyon o ka yemek' dönemi.
Yemek kuponu şirketleri, restoranlardan yüzde 7 komisyon kesiyor. Restoran ne yapıyor? O da faturayı, kuponla karnını doyuran zavallı çalışana çıkarıyor, yemek bedeline zam yapıyor.
KOMİSYON 7, ÇALIŞAN AÇ Fransa'da bile komisyon yüzde 5. Türkiye'de 1 milyona yakın çalışan yemek kuponu ile doyuyor. Komisyon çok olunca, restoran daha az yemeğe daha çok kupon istiyor...
***
'Yemek kuponunda komisyonu indirin'
Yemek kuponlarında % 7'ye ulaşan komisyon, lokantacıları isyan ettiriyor. Fransa'da bile oranın % 5 olduğunu belirten işletmeciler, "KDV indi, siz de komisyonu düşürün" diyor.
Sadece İstanbul'da 4.5 milyar YTL'ye ulaşan ve her yıl yüzde 20 büyüyen yemek hizmetleri sektöründe yemek kuponlarından kesilen yüksek komisyon, işletmeleri isyan ettiriyor. Yemek kuponu ve para kartların kullanımı için yüzde 7 komisyon ödemek zorunda kalan işletmeler, yurtdışında komisyon oranının hem kullanan şirketin hem de yemek işletmesinin karşılaması nedeniyle daha düşük olduğunu belirterek, "Şirketleri kapmak için yarışıyorlar ve sadece bizim sırtımıza biniyorlar" diyor.
KAMPANYA YOLDA Tüm Restoranlar, Lokantalar ve Tedarikçiler Derneği (TÜ- RES) Başkan Yardımcısı Süleyman Kaya, komisyonun yüksek olması nedeniyle kendi fişlerini bastırmaya çalıştıklarını ancak tahsilatta problem yaşadıklarını, şimdi de esnafın ve şirketlerin komisyon inmeden bu şirketlerle çalışmaması için bir kampanya başlatacaklarını söyledi. Şirketlerin, "Marka olduk, komisyonu kesinlikle indirmeyiz" dediklerini savunan Kaya, "Biz KDV indirimini tüketicilerimize yansıtacağımızı taahhüt ediyoruz. Onlar da komisyonu yüzde 4-5'e indirmeli. Böylece fiyatlar daha da ucuzlar" diye konuşuyor.
1 MİLYAR YTL CİRO 2006 yılında yaklaşık 700 bin kişinin kullandığı para kart ve kupon pazarının bu yıl 1 milyar YTL'lik ciroya ulaşması bekleniyor. Çalışanlara istediği yerde yemek yeme özgürlüğü, işverene de vergi avantajı sağlayan sektörün yüzde 90'ına Sodexho, Multinet, Ticket Restaurant hakim. Geçmişi 15 yıla dayanan sektörde faaliyet gösteren ilk 5 şirket, Türkiye ekonomisindeki riskler ve müşterilerine sağladıkları uzun vade gerekçesiyle, yemek işletmelerinden yüzde 7 sabit komisyon ücreti alıyor. Fransa'da ise bu oran yüzde 5. Çünkü maliyeti işveren ve yemek işletmeleri birlikte paylaşıyor.