Sıcak yaz aylarına girerken, dondurma sektörünü pazar lideri Algida'nın Genel Müdürü Ahmet Coşar ile dondurmalar arasında keyifli bir sohbet ettik. Ahmet Coşar, Robert Koleji'nden sonra Boğaziçi Üniversitesi Endüstri Mühendisliği Bölümü'nü bitirdi. Unilever'de çeşitli departmanlarda çalıştıktan sonra eylül 2006'da Algida Genel Müdürü olarak atanan Coşar, aynı zamanda Unilever Yönetim Kurulu üyesi.
Dondurmanın üretim aşamasından tüketiciye ulaşmasını anlatır mısınız? Biz buna 'soğuk zincir' diyoruz. Dondurma yüksek teknolojilerle üretilerek fabrikadan çıkıyor, eksi 30 derecedeki depoya giriyor, tıra yükleniyor, hep eksi 30'u koruyor. Distribütörlere geliyor, eksi 20 derecelerdeki daha ufak araçlara yükleniyor, sokaklara giriyor. Sonra eksi 20 derecedeki dolaplara konuyor.
Ürün erirse ne olur? Yüksek sezonlarda noktaları haftada 2-4 kez ziyaret ediyoruz. Akşam elektrik kesildiyse sabah bizi arıyorlar, dolabı komple iade alıyoruz. Erime varsa değiştiriyoruz.
Toplam ne kadar dondurma satılıyor? 1990'da 18 milyon litre olan pazar büyüklüğü, bugün 150 milyon litreye yaklaştı, pazar cirosu da 50 milyon dolar civarından 850 milyon dolara ulaştı. Algida'nın 2007 hedefi 100 milyon litre satmak. TÜKETİM GİTGİDE ARTIYOR
Kişibaşı üretimimiz nedir? Diğer ülkelerle karşılaştırırsak? 17 yıl önce kişi başına 0.3 litre olan dondurma tüketimi, özellikle Algida'nın önemli yatırımları ile 5 kat artarak bugün yılda 1.6 litreye ulaştı.
Geleneksel dondurmalarla sizin gibi endüstriyel ürünlerin oranı nedir? Dondurma pazarı, 2006 yılını yüzde 30 büyüme ile 850 milyon dolarda kapattı. Pazarın yüzde 75'i endüstriyel dondurmaya ait olurken, diğer kısım da artizan dediğimiz açık dondurmadan geldi. ÜRÜN ÇEŞİTLİLİĞİ ÇOĞALDI'
Artizan dondurmadan fabrikada üretilenlere geçiş nasıl sağlandı? Dolaplarla kırıldı. Türkiye'de 300 bin dolap var; büyümeyle geldi. Artizan ufak kaldı. Hijyen, sütün el değmeden gelmesi ve bol çeşit tercih edildi. Eskiden çikolata kaymak vardı, şimdi çeşit çok.
En çok hangi aromayı seviyoruz? Çikolata, kaymak başı çekiyor. Çilek ve antepfıstığı takip ediyor.
Rekabet ortamı nasıl? Mesela,Mesela, Maraş dondurmasıyla nasıl yarışıyorsunuz? Dondurma sektöründe büyümeye destek olacak tatlı bir rekabet yaşıyoruz. Algida ekibi, lokal sorumluluklarını mükemmel uygulamalarla yaşama geçiriyor.
BEN&JERRY GELİYOR
Yabancı markalar da pazara girdi; bazıları çok pahalı. Türkiye'de Haagen-Daz'ın litresi 35 YTL, Panda ve Ülker'in 3 YTL, Algida'nın 7.45 YTL. Tüketicinin tercihi var. Amerikan Ben&Jerry markası da kış projelerimiz arasında. Bizi Haagen Daz ateşledi.
İller arasında tüketim farkı var mı? Kişibaşı çok farketmiyor. Anadolu bölgeleri büyüme şampiyonu. Her köşede distribütörümüz var.
Dondurma en çok nerede satılıyor? Dondurma tüketenler; mutlu olmak isteyenler ve mutlu olan kişiler. Dondurma en çok hastane büfelerinde satılıyor. Diğer noktalar ise akan trafik ve alışveriş merkezleri.
Türkiye'de dondurma tüketicisi kim? Kadın-erkek farkı nasıl? Dondurmanın çoğunu yüzde 52'lik oranla erkekler yedi. Yaş gruplarında tüketim şampiyonu yüzde 47 ile 20 yaş altı oldu. Genç bir ülkeyiz.