'Bayilerimizin payını teknoloji marketlerine kaptırmayacağız'
Hızla çoğalan teknoloji marketlerine karşı bayilerini koruyacaklarını belirten BSH Ev Aletleri AŞ CEO'su Klein'a göre, Türkiye'de elektronik market markası sayısı 5 yılda 20'ye çıkacak ancak 3-4 tanesi kalacak.
Siemens, Bosch, Gaggenau ve Profilo markaları ile beyaz eşya sektörünün en büyük üreticilerinden olan BSH, Türkiye'de büyümeye kararlı. Türkiye'ye şu ana kadar 600 milyon euroluk yatırım yapan şirket, kısa süre önce Çerkezköy'deki tesislerinde buzdolabı, fırın ve çamaşır makinesi üretiminin ardından, bulaşık makinesi fabrikasını da devreye soktu. Grubun dünya çapındaki en büyük üretim merkezi konumuna gelen BSH Ev Aletleri AŞ'nin İcra Kurulu Başkanı ve CEO'su Norbert Klein ile hedeflerini ve sektörü konuştuk.
*Yeni yatırım hedefiniz var mı? Türkiye'de beyaz eşyada büyük bir potansiyel var. Ayrıca Türkiye'de üretmek ve Avrupa'ya satmak daha avantajlı. Türkiye'de kaliteli ürünler üretebiliyoruz. Bu nedenle Türkiye'de üretimi artırıyoruz. BSH'nin en büyük üretim merkezi Türkiye. BSH Grubu'nun tasarım için yetki verdiği tek fabrikayız. Çerkezköy'deki tesislerimiz yeni yatırımla yıllık 3 milyon adet üretim kapasitesine ulaştı. 74 milyon YTL'lik kapasite yatırımı daha yapacağız.
*Teknoloji marketlerinin Türkiye pazarına girmesi nasıl etkiledi? Darty, Dixons, Media Markt gibi dünya devi elektronik marketleri geldi ya da gelmeye hazırlanıyor. Ancak bu şirketlerin diğer ülkelerde uyguladıkları pazarlama stratejilerinin Türkiye'de uygulanması zor olacak. Avrupa'da herşey ya nakittir ya da kredi kartıdır. Türkiye'de alışverişlerde sadece yüzde 20- 25'lik bölüm bu şekilde yapılıyor. Diğeri bayinin tüketiciye kredisi şeklinde gidiyor. Bu perakendecilerin Türkiye'deki ödeme sistemlerine adapte olabilmeleri, pazarı anlamaları uzun zaman alacak. Pazardan iyi bir pay almaları en az 5 yılı bulacak.
*Peki neden Türkiye pazarına girmek için yarışıyorlar? Herkes Türkiye'yi büyük bir potansiyel olarak görüyor. Alım gücü arttı, enflasyon düştü. Kredi kartı kullanımı arttı. Tüm şirketler Türkiye'ye gelmeleri gerektiğini düşünüyor. Ancak beklentim bu sürecin ancak konsolidasyonlarla aşılabileceği yönünde. Gelenler bir noktadan sonra geri çekilebilecektir. 5 yıl içinde 20 şirketin Türkiye pazarına girmesini bekliyoruz. Ancak uzun dönemde sadece 3-4 tanesi kalacak.
*Bayilerinizi bu süreçten korumak için neler yapacaksınız? 5 bin bayimiz var. Pazar payımızın iyi olması, çok güçlü bir bayi ağımızın olmasından kaynaklanıyor. Bayilerimizin payını elektronik marketlere kaptırmamak ve onları korumak için elimizden geleni yapacağız. Sermaye yapılarını güçlendirmek için çalışıyoruz.