* Siz sıkıntıyı nasıl çözdünüz? Sokollu modelini uyguladık. Türkiye'den nehir gemileriyle ürünleri yükleyip, Karadeniz'den, Don ve Volgo nehirlerinden geçerek, Hazar Denizi'ne girip Kazakistan'a gidebiliyoruz. Hiçbir ülkeye uğramadığı için uygun maliyetlere ulaşılabiliyor. Sokollu Mehmet Paşa da, Don ve Volga nehirlerini kanallarla birleştirerek, Karadeniz'den Hazar'a donanma aktarmayı ve Orta Asya'da Osmanlı hakimiyetini güçlendirmeyi hedeflemiş. 1556'da kanalları kazmaya başlamışlar. Sokollu'nun suikasta uğraması nedeniyle proje yarım kalmış. 1950'lerde Ruslar projeyi hayata geçirdi. Biz de o yolu kullanarak ciddi nakliye avantajı sağladık. Türkiye'den ticaretimizin yüzde 35'ini deniz yoluyla yapıyoruz. Ama bu, büyük firmalar için bir alternatif. Çünkü gemiyi doldurmak gerekiyor. Nakliye birliğine üye olmak özellikle KOBİ'lere avantaj sağlayacak.