20 yıl önce geldi, hamburger ile 151 milyon YTL ciro yaptı
Çalışan sayısı 100'den 2 bin 800'e, restoran sayısı 1'den 90'a çıkan McDonalds Türkiye, geçen yıl 151 milyon YTL ciroya imza attı. Bu yıl ise 185 milyon YTL ciroya koşuyor..... 24 Ekim 1986'da Taksim'de oluşan metrelerce kuyruk, ne tüpgaz ne de ekmek içindi. Bu izdihamın sebebi, o günkü parayla 400 TL olan bir hamburgerdi. İlk McDonald's'ın üzerinden 20 yıl geçti.
Tarih 24 Ekim 1986'yı gösterdiğinde, Taksim'de meraklı kalabalığın metrelerce uzunlukta oluşturduğu kuyruk, sadece tüketim alışkanlıklarının değil Türkiye'nin kabuk değişiminin de bir göstergesiydi. O gün açılışı yapılan 550 metrekarelik restoranda sadece gıda değil bir yaşam kültürü de sunuldu. Ali Vardar'ın Türkiye'ye getirdiği McDonald's, "Türkiye'nin ilk uluslararası restoran zinciri" olarak tarihe geçti. Türk halkının ilk kez hamburgerle tanıştığı, yağmurlu havada bile içeri girmek için kuyrukta beklediği McDonald's, Türkiye serüveninde 20. yılını kutluyor. Mayıs 2005'te lisansörü olan Anadolu Grubu'yla vites büyüten ve 2006'da 151 milyon YTL ciro yapan McDonald's Türkiye, bu yıl 185 milyon YTL ciroya koşarken, restoran sayısında da 'dalya' demeye hazırlanıyor. McDonald's Türkiye Genel Müdürü Sadi Fansa ile şirketin ve Türkiye'nin 20 yılda değişen yüzünü konuştuk.
* 20 yıl öncesine ilişkin aklınızda kalan en çarpıcı fotoğraflar hangileri? İlk defa plastik kapaklı kağıt bardakta içeceklerini almaları, pipetleri kağıt ambalajdan çıkarmaları, ürünlerin hazırlanışını açık mutfaktan hayretle izlemeleri hâlâ gözlerimizin önünde. Taksim McDonald's, 7'den 70'e herkesin kapıda uzun kuyruklar oluşturdukları bir mekan haline gelmişti. İnsanların en güzel elbiselerini giyip yağmurlu havada bile kuyrukta beklemekten vazgeçmediklerini biliyoruz.
* 20 yıl önce en çok satan ürün ve fiyatının ne olduğunu biliyor musunuz? En çok hamburger satılıyordu ve o zamanki fiyatı 400 TL idi. O tarihlerde henüz 'menü' kavramı Türkiye'de tanıtılmadığından ürünlerimiz tek tek satılıyordu.
* Türkiye, bu 20 yılda nasıl bir kabuk değişimi yaşadı? 80'li yıllar, Türkiye'nin dışa açılma politikalarının, ihracat seferberliğinin hızla uygulanmaya başladığı yıllardı. Bu süreçte McDonald's'ın piyasada yer alması kaçınılmazdı. 90'lı yıllarda sosyo-ekonomik göstergelerin olumlu değişimi piyasalara yansıdı. Dışarıda yemek yeme alışkanlığı arttı. Kadınların iş hayatındaki yerinin artması ve gençlerin talepleri, hızlı servis restoranlarına ilgiyi artırdı. McDonald's da gelişmelerden etkilenerek hızla büyüdü. 2001 kriziyle birlikte McDonald's da Türkiye'de zorlu dönem yaşadı. Genel ekonomik şartların 2003'ten itibaren düzelmeye başlamasına paralel olarak McDonald's da tekrar büyüme trendine girdi.
* İstihdam ve mağaza sayısı ne oldu? Ciro ve mağaza hedefiniz nedir? 550 metrekarelik Taksim McDonald's'ta 100 kişi çalışıyordu. Bugün faaliyette olan 90 McDonald's restoranı 57 bin metrekarelik alana sahip. Bu, metrekare anlamında şirketin 103 kat büyüdüğünü gösteriyor. Bu yıl 10 restoran daha açılmasını planlıyoruz. 2 bin 800'den fazla çalışanımız var. 2006 yılı satışımız 151 milyon YTL. 2007 ciro hedefi ise 185 milyon YTL.