Dekor merkezleri
Pıtrak gibi açılıp duran alışveriş merkezlerine bu ismi koydum: Dekor merkezleri. Evet, çoğunda her gün binlerce insan cirit atıyor ama aslında merkezler bir çeşit dekor. Neden dekor? Çünkü alışveriş yok! Şimdiden 80 tane açılmış, 2 yılda 150'ya çıkacak dekor merkezlerinin sayısı...
***
Milliyet'te, Türk insanının alışveriş profilini çıkartan ciddi bir araştırma yayımlandı. A grubu yüzde 1. B grubu yüzde 9. Toplam yüzde 10. C1, C2, D ve E grupları ise yüzde 90. Bu yüzde 90'ın alışveriş merkezlerinden alışveriş gücü yok.
***
A grubu zaten 700 bin kişi. Temel ihtiyaçlarını esasen karşılamış. Geriye 6 milyonluk B grubu kalıyor. Bunların yarısının otomobili var, öteki yarısı otomobil kredilerine hücum etmiş, evi olmayan ev kredisine girmiş. B grubunun yarısı ise ayakkabılarını evin önünde çıkartıyor. Peki kim alışveriş yapacak merkezlerdeki pahalı markalardan? Belli değil...
***
Hesap şöyle işliyor: 100-150 milyon dolara merkezi kuracaksın. İçine pahalı kiraya esir edilmiş tüccarı tıkacaksın, alışverişi kilitleyeceksin, 2 yıl sonra hevesli birine çalışan hazır alışveriş merkezi diye 400 milyon dolara kaktıracaksın. Ekonomide karşılığı olmayan parayı cebine koyup çekileceksin kenara... Bu kafayla bu iş batar abiler!