Herkes muzun fiyatına bakıyor. Nerede ucuzsa oradan alışverişi tercih ediyor Marketçiler, fiyatı düşük tuttukları muzdan kaybı diğer ürünlerden çıkarıyor.
Müşteriye güven verip para harcatmanın sırrı; muz, deterjan, çocuk bezi ve domateste. Türkler, bu ürünler ucuzsa o markete güveniyor, hesaplı olduğuna inanıyor. Macarlar biber, Avrupalı ise çikolata- bisküvi fiyatlarını dikkate alıyor.
EVDE GİBİ HİSSET, ÇOK HARCA Alışveriş gazlama teknikleri arasında, ekmek ve kahve kokusu da var. Bunlar müşteriyi gevşetip daha çok mal aldırıyor. Diğer taktik, kasa yakınına ucuz ürünler koymak. Tüketici, aşırı harcama yapsa bile ucuz fiyatları görünce "Kazıklanmadım" duygusuna kapılıyor.
MARKET TÜYOLARI * Alışverişe çıkmadan mutlaka ihtiyaç listenizi hazırlayın. * Aç karınla markete gitmeyin. * İhtiyaçlarınızı sıraya koyun. * Elinize aldığınız her ürün için kendinize "Gerekli mi?" diye sorun. * Kredi kartı taşımayın, cebinizde yetecek miktarda nakit para bulundurun. * Kararı kesinlikle satıcıya bırakmayın. * Promosyonların cazibesine kapılmayın.
***
Marketler tüketiciyi muz fiyatıyla tavlıyor
Türk tüketicisinin fiyatına en çok dikkat ettiği ürünlerin başında muz geliyor. Bunu keşfeden marketler, tüketiciyi tavlamak için muzda indirim yarışına giriyor.
Hesaplı alışverişin referans noktasının muz olduğunu keşfeden perakende zincirleri, taktik yarışına girdi. Türk tüketicisinin fiyat hassasiyeti yaşadığı ürünlerin başında ithal muzun geldiğinin farkına varan marketler, tüketicide "Burada hesaplı alışveriş yapılır" intibası yaratmak ve alışveriş miktarını artırabilmek için muz ile rekabet yapıyor. Gazetelere "Bugün muzun kilosu 1.99 YTL" diye ilanlar vermekle kalmayıp, marketlerin en göze çarpan bölümlerinde muz fiyatını duyuran perakende zincirleri, tüketiciyi markete çekebilmek için muz başta olmak üzere fiyat hassasiyeti oluşan ürünlerde zararına satışı göze alıyor.
KOLAYA DA BAKIYOR Metro Cash&Carry Genel Müdürü Hakan Ergin, "Muz ithal bir ürün olduğu için 12 ay boyunca fiyatı bellidir. Tüketici fiyat mukayesesi yaptığından marketler, zararına satma pahasına da olsa muz üzerinden rekabet yapar" dedi. Türk tüketicisi açısından bir başka etkili ürünün ise kola olduğunu anlatan Ergin, "Deterjan ve çocuk bezi de, tüketicinin öncelikle baktığı ve fiyat hassasiyetinin yüksek olduğu ürünlerin başında geliyor" diye konuştu. Bu ürünlerdeki fiyat avantajının tüketiciyi cezbettiğini kaydeden Ergin, "Ancak toptan satış yapan yerlerde durum farklıdır. Buraların müşterisi profesyoneller olduğu için, onlar hangi ürün en cazip fiyatı sunuyorsa, ona göre seçim yapar" dedi. Perakende zincirlerinin müşterileri alışverişe teşvik etmek için taktikler geliştirdiğini dile getiren Hakan Ergin, sözlerine şöyle devam etti:
EKMEK KOKUSU TETİKLER "İnsanlar, güven ortamında daha çok para harcar. Sıcak ekmek kokusu güven duygusunu artırdığı için, süpermarketlerde bu kokunun olmasına özen gösterilir. Kahve kokusu da öyledir. Genelleme yapacak olursak, bir tüketici markete girdiğinde önce listesindekileri alır. Marketin ortalarına doğru, listede olmayan ancak hayalinde olan ürünleri almaya başlar. Marketin sonuna doğru ise 'Hesaplı alışveriş yaptım' duygusunu hissetmek için promosyonlu ürünlere yönelir. Bu nedenle bu tür ürünler, markette sonlara doğru yer alır. Tüketici kendini iyi hissederek marketten ayrılır."