Sadece vergisi 15 YTL, 20 YTL'ye rakı mı olur?
* Hem rakı pazarının büyüklüğü hem de sektördeki oyuncuların pazar payları çok tartışmalı. Bu işin aslı nedir? 2006'da rakı üretimi 50 milyon litre, satış miktarı 45-46 milyon litre olarak gerçekleşti. Pazar yüzde 10 büyüdü. Yeni oyuncuların pazara girmesi ve 2005'te sahte rakı kriziyle daralan talebin tekrar canlanması, bu büyüme üzerinde etkili. Sektörün ihracatı yaklaşık 3.6 milyon litre civarında. Bu, 17- 18 milyon euroluk ihracat geliri anlamına geliyor. Mey İçki'nin rakıda pazar payı yüzde 82.5'e ulaşmış durumda. Bu büyük bir rakam. Özellikle pazarda 5 oyuncu olduğunu düşünürsek. Ama tesadüf değil, arkasında çok ciddi stratejiler ve yatırımlar var. Lokomotifimiz Yeni Rakı ve ardından Tekirdağ Rakısı.
* 2006'nın Yeni Rakı satışı nasıl? Yaklaşık 32 milyon litre. Bu, 70'lik 45 milyon şişe anlamına geliyor.
* Rakı pazarında rekabet eden 5 firma var. 2 oyuncu daha katılmak için gün sayıyor. Bu, pazarın dinamiklerini nasıl şekillendirir? Yeni oyuncuların en geç ikinci çeyrekte raflarda yerini alacağını tahmin ediyorum. En büyük pazar payına biz sahip olduğumuz için herkes bizden pay almaya çalışacak. Ama kendi aralarında da kaymalar olur. Yeni oyuncuların katılımıyla pazarın büyümeye devam edeceğini düşünüyorum. Piyasadaki oyuncu sayısı azalmaz, el değiştirmeler olabilir. Rakı milli içkimiz, pazarda büyüme sürmeli.
* Pazarın büyüdüğünü söylüyorsunuz ama TÜİK rakı üretiminin gerilediğini açıklıyor. Rakamlar neden farklı çıkıyor? Neyi kriter aldıklarını bilmiyorum. Kendi rakamlarımıza bakıyorum, büyüdüğümüz ortada. Rakiplerimiz de kapasite artırdıklarını açıklıyor. Kriz dönemini mi başlangıç olarak aldılar, bilemiyorum. Ama şu bir gerçek ki, 2006'da rakı pazarı büyüdü.
YENİ MARKALAR GELİYOR * Mey büyümeden nasıl pay aldı? 2006'da 1 milyar dolar civarında ciro gerçekleştirdik. Rakıda yüzde 82.5, votkada yüzde 80, likörde yüzde 85-90, cinde yüzde 80-90 pazar payına ulaştık. Şarapta kayıtdışı çok büyük, en büyük şirketin pazar payı yüzde 7, bizim yüzde 5 civarında. Sadece rakıda 5 markamız var. Eklenecek olanlar var yakında 2007'de 1-2 yeni marka daha çıkartırız. Portföyümüzde 110 ürün bulunuyor. 2007 ciromuzun 1.15 milyar dolar olarak gerçekleşmesini planlıyoruz.
* İhracatınız ne durumda? 4 milyon litrelik ihracatımız var. Bunun büyük kısmı rakıdan. İhracat grafiğimiz her yıl artıyor. Klasik AB ülkelerinin hepsine ihracat yapıyoruz. Bir ilki gerçekleştirerek Yunanistan'a 6 konteynır rakı sattık. Irak, Afganistan, G. Kore, Belize, Nahçıvan, Romanya'ya ihracat yaptık. Rusya, Çin, Hindistan da sırada. Mey İçki, hem Türkiye'de bulunduğu sektörlerde liderliğine devam etmek hem de yurtdışında bir oyuncu olmak istiyor. Kendimize böyle agresif bir vizyon koyduk.
5 MİLYON LT RAKI KAYITDIŞI * Rakıda ÖTV daha da artar mı? Alkollü içeceklerde ÖTV'nin daha fazla artacağını düşünmüyorum. ÖTV artışına rağmen, topladıkları gelirlerde azalma olduğunu, bunun sahtekarlığı teşvik ettiğini, hatta bu işin insanların ölümüne kadar gittiğini gördüler.
* Kayıtdışı çalışanlarla rekabet için planınız ne? Bunu devletin düşünmesi lazım. Rakı bakkalda 24 YTL. Fiyat, 19-20'lerde olduğunda şüphelenilmeli. Çünkü rakının sadece ÖTV ve KDV'si 15 YTL ediyor. Bunun şişesi, etiketi, kapağı, distribütör payı, bakkal marjı ve şirket kârı var. Kayıtdışını önlemek için getirilecek bandrol sisteminin ihalesinin yapıldığını okuduk. Onun dışında bir gelişme görmedik. Bu yıl bandrol sistemine geçilmeli. Kontrolü yapılırsa bu işin önü kesilebilir, aksi halde sadece bandrolle kayıtdışını önlemek zor. 45 milyon litre rakının 5 milyon litresi bence kayıtdışı. Bunda devletin kaybı en az 100 milyon YTL. Şarapta da rakıda da kayıtdışı çalışanlar herkesçe biliniyor.
* Yeni Rakı'nın ana hissedarının yabancı olması, müdavimlerini olumsuz etkiledi mi? Tüketici destek veriyor. Rakiplerimiz yaptıkları kampanyalarda bize atıfta bulunarak pay almaya çalışıyor. Buna cevap vermeyiz. Çok büyük bir şirketiz, bu nedenle çok vakur durmamız gerek.
|