Eğer Çin malı kötü olsaydı İtalyanlar motor alır mıydı?
* 2006 yılında Chery çok tartışıldı. Nereden aklınıza geldi Çin'den otomobil getirmek? Çin'in diğer sektörlerde olduğu gibi otomotiv sektöründe de büyük bir atılım yaptığını, 3 yıl öncesinden gidip yerinde gördük. Hakikaten kalite yönünden hoşumuza gitti. Türkiye'ye ithalatın başladığı ilk senelerde otomobil ithalatıyla da ilgili çeşitli tenkitler gelmişti. Ne güzel olmuş ki o zaman ithalat başlamış. Şimdi onun sayesinde otomobil sektörü ihracatın lokomotifi durumunda. İtalya'ya Çin'den Fiat fabrikasına motor gidiyor. Başlangıç adedi 100 bin. Daimler Chrysler, Chery'den otomobil almak için görüşmeler yapıyor. Chery markası ile şu anda 58 ülkeye satış yapılıyor. Fabrikanın kapasitesi 1 milyon adet. Şu anda kapasitesinin 650 bin adedini kullanıyor. Birkaç yıl içinde bu kapasitenin tümünü kullanacaktır. Çünkü sadece ihracat değil, iç piyasada büyük potansiyel taşıyor. Çin'de bin kişiye düşen otomobil sayısı 10'un altında. Bizde 78, Yunanistan'da 350, ABD'de 650 adet civarında. 'Bakmayın Çin'e' diyoruz ama biz de satış adetleri bakımından çok gerideyiz.
* Meslektaşlarınızdan "Akıllı adam Çin otomobili almaz" diyen oldu. Nasıl değerlendiriyorsunuz? Bırakın bizi Amerika'ya şu anda 250 bin adetlik Chery gönderiliyor. Amerikalılar herhalde sıradan bir alıcı değil, bizden çok daha seçici ve tutucular. Motorları iyi değilse İtalyanlar neden alsın? Ayrıca komşumuz İran'da imalatı var Chery'nin. Otomobil sektörü oyuncak gibi değil ki. Belli standartları var. Türkiye'de o kadar güçlü rakipleri var ki, onların karşısına gelip, kalite, fiyat yönünden iyi bir marka olamazlarsa, başarılı olmaları biraz zor.
* İlk Chery ne zaman geliyor? Biz şimdi altyapıyı yapıyoruz. Yedek parça, servis eğitimlerini hazırlıyoruz. İthalat için gerekli izinler alındıktan sonra başlayacağız. Bugünden tarih vermek yanlış olur. İngiltere'de tüm dünyada geçerli olan çarpışma testleri yapıldı. Testlerden geçmişler. Sonuçları gerekli kuruluşlara gönderiyoruz. Ona göre bakacağız.