Mazda Avrupa Başkanı ve CEO'su Muir'in "Türkiye distribütöründen memnun değiliz" açıklamasıyla ilgili "Adamcağız özür diledi, yanlış anlaşılmış" diyen Yüksel Mermer, ekledi: 22 yıl emek verdik. Kolay bırakılmaz.
Mazda Motor Avrupa Başkanı ve CEO'su James Muir'in Mazda'nın Türkiye'deki satış performansından memnun olmadıkları için distribütörü değiştirmek istediğini açıklaması, otomotiv sektörüne adeta bomba gibi düşmüştü. Hem Mazda'nın geleceğini konuşmak hem de bu yıl Türkiye'ye getirmeyi planladıkları ilk Çin otomobili Chery'yi konuşmak üzere Mermerler Grubu Başkanı Yüksel Mermer'in kapısını çaldığımızda yaptığı açıklamalar Muir'inki gibi çarpıcıydı. Yüksel, "Adamcağız, özür diledi. Bu 22 yıllık bir emek. Dolayısıyla kısa zamanda da bırakılacak bir iş değil" diyerek, Mazda macerasının o kadar da kolay noktalanmayacağının sinyalini vermiş oldu.
JAPONYA'YA BAĞLIYIZ Sadece Mermerler Grubu'nun kaptan köşkünde oturmayan, Otomotiv Distribütörleri Derneği'ne de başkanlık yapan Mermer'e, rakiplerinin söylediği gibi "Akıllı adam Çin otomobili alır mı?" diye soruyoruz? Cevabı hemen yapıştırıyor: "İtalyanlar Chery'den 100 bin adet motor sipariş etti. Daimler Chrysler, Chery'den otomobil almak için görüşme yapıyor. Amerikan tüketicisi herhalde Türkler'den daha sıradan bir tüketici değil!" Mermer, sadece Mazda ve Chery'nin Türkiye'deki gelecek macerasını değil, otomotiv sektörünün 2007 tablosunu da TAKVİM'e anlattı.
* Cenevre Fuarı'nda Mazda Motor Avrupa Başkanı ve CEO'su Muir, Türkiye'de Mazda'nın satış performansından memnun olmadıklarını ve yeni bir temsilci arayışına girdiklerini söylemişti. Mazda sizi bırakıyor mu? Oradaki kişiyle konuştuk, 'Böyle bir şey söylemedim, yanlış anlaşıldım' dedi. Adamcağız özür diledi. Bir laf çıktıktan sonra düzeltilmesi çok zor. Bu açıklama hem markaya hem şirketlere zarar verdi. Türkiye'de 22 yıldır devam edip değişmeyen tek distribütör biziz. Mazda'ya çok büyük emek verdik. Bu emekler de 1 günde silinip atılmaz. Bir de şu var, biz Avrupa'ya değil Japonya'ya bağlıyız. Almanya ayrı, Japonya ayrı. Japonya'yla görüşmelerimiz sürüyor.
* Söylendiği gibi Japon yönetimiyle Mart'ta mı görüşeceksiniz? Herhangi bir gün belli değil. Rutin toplantılar oluyor ama bu konuyla ilgili bir gelişme yok.
* Peki ayrılık için ne zaman konuşacaksınız? Çok eskidiğimiz için mi öyle söylüyorsunuz? Konuşa konuşa her şey çözülür. Daha oturup da herhangi bir şey için konuşmadık. Bırakmayı düşünmüyoruz. 22 yıllık bir emek. Dolayısıyla kısa zamanda da bırakılacak bir iş değil.
* İyi de siz bir işadamısınız. Mazda'yla ilgili bir B planınız var mı? Her şey olabilir. Neticede ölüm yok. Bu bizim evladımız gibi. Çok uğraştık. Çok iyi günlerimiz de geçti, çok kötü günlerimiz de. Bundan sonra daha iyi nasıl olur diye görüşüp, rekabete ayak uydurmamız lazım.
* Mazda Türkiye'de 2006'yıl nasıl geçirdi? 'İyi bitirdi' diyemeyiz. Avrupa'dan gelen otomobillerin çok fiyat kırmaları yüzünden, Mazda'nın fiyatları normalin üzerinde kaldı. Mazda'yı bilenler aldı. Fiyata bakarak otomobil satın alanlar, Mazda'yı tercih etmiyor. Fiyat daha düşük olunca, aynı segmentteki otomobillerle rekabet etmek çok zor. Fiyat ayarlaması yapılamadı çünkü. Avrupa'dan gelen otomobiller her gün fiyat değiştiriyor. Biz de kendi çapımızda bazı şeyler yaptık ama onlara yetişemedik.
'UCUZA VERİN' DİYECEĞİZ * Japonya'daki merkez, bu tabloya ne diyor peki? Bir şey demiyorlar. Bu fiyatlarla fabrikanın kendisi de gelse diğer markalarla rekabet edemez. Bizim sattığımız miktar Mazda fanatiklerinin alacağı bir miktardır. O da ne distribütörü tatmin eder ne markayı. Bizim yıllardır iyi bir teşkilatımız olduğu için bunlar oldu, yoksa bu adetler hiçbir markaya olmaz. Mazda'nın bize fiyat avantajı sağlaması lazım. Görüştüğümüzde 'Mazda'yı ucuza verin' diye konuşacağız.
* Mazda'nın dünyadaki performansı nasıldı? Dünyada da satışları birazcık geriledi. Bu politikadan dolayı tahminim. Aslında bu markanın da çok satması lazım. Piyasa kural dinlemiyor. Onun için piyasa kurallarına uymak lazım.