İstismar dürüstü yaktı! Avea'ya memura yönelik 'ücretsiz hat sınırlama kararını' sorduk. İşte cevap: 'Karar % 5'lik kötü niyetli kullanıcı yüzünden alındı.' İyi de, yüzde 95'lik dürüst kullanıcının suçu neydi?
Avea'nın Milli Eğitim ve Emniyet Teşkilatı'na yönelik uyguladığı 17 saat sınırı bugüne kadar dürüstçe kullanan aboneleri de kapsıyor. Avea yetkilileri, bu sınırı toplam personelin yüzde 5'ini oluşturan 100 bin kötü niyetli kişi yüzünden getirdiklerini söylüyor ama yaklaşık 1 milyon 900 bin dürüst kullanıcı da karardan olumsuz etkileniyor.
'Sözleşme ne olacak?' Pazar günkü yazımızda Avea'nın Milli Eğitim ve Emniyet Teşkilatı mensuplarına yönelik 'ücretsiz hat' uygulamasını durdurduğunu ve memurların buna karşı dava açmaya hazırlandığını yazmıştık. Bununla ilgili tepkiler devam ediyor. Memurlar gönderdikleri mesajlarda, "Bazı kötü niyetliler yüzünden dürüst kullanıcılar da töhmet altında bırakıldı. Amaç dışı uygulamalar tespit edilerek bu hatlar kapatılabilir ama herkese uygulanması yanlış. Kurunun yanında yaş da yanıyor" dediler. Memurlar özellikle 10 yıllık sözleşme yaptıklarını bu sözleşmelerin tek taraflı feshedilmesinin hukuki olmadığını iddia ediyor. Memurlar, sözleşme yapılırken 'Bize sınırsız kullanım olarak hatlar verildi. Simdi buna bir sınır getirilmesi sözleşmeye aykırıdır. Biz aveanın imzaladığımız sözleşmeye uymasını istiyoruz' diye konuşuyorlar.
Kurunun yanında yaş Konu memurlar arasında rahatsızlıklara yol açınca işin aslını öğrenmek istedim ve Avea yetkilileri ile konuştum. Öğrendiklerimi sizinle paylaşacağım. Avea öncelikle bu hatları tamamen kapatmıyor. Bu konudaki yanlış bilgilendirmeleri düzeltmiş olalım. Hatlar aynen daha önce kullanıldığı gibi sahiplerinde kalacak. Fakat konuşmalar sınırlı olacak. Avea, istismarları ve kötü niyetli kullanımları önlemek için, 'caydırıcı olması' bakımından bir tedbir aldığını söylüyor. İşin kötü yanı, bu tedbirden, hatlarını iyi niyetle kullanan yüzde 95'lik kesimin de etkilenecek olması. Daha öncede yazdığımız gibi, bu hatlarla ilgili bazı istismarlar yaşanmıştı. Bu sınırsız hatların 24 saat açık kaldığı bile tespit edilmişti. Avea yetkilileri bu tür kullanımların toplam içinde yüzde 5'i oluşturduğuna dikkat çekerek şu bilgiyi veriyor: "Alınan karar, bu istismarların önüne geçebilmek için. Bu karar normal kullanan yüzde 95 müşterimizi asla etkilemeyecek. Onlar zaten makul sınırlar içinde kullanıyorlar. Ama, yüzde 5'lik kesim makul sınırlar dışında (24 saat açık kalması gibi) kullanıyor. Bu müşterilerimiz bu şekilde kullanmaya devam etmek istiyorlarsa belli bir ücret ödeyecek. Bu ücret de diğer operatörlere göre yine çok düşük. Bir özel şirket olarak kısıtlı kaynaklarımızı iktisatlı biçimde kullanmak durumundayız..."
Dava açılıyor Aveanın makul saydığı ücretsiz konuşma sınırı 17 saat. Bunu aşanlar ücret ödeyecekler. Fakat sözleşmelerde 'sınırsız kullanım' tabirinin yer alması kafaları karıştırıyor. İyi niyetle, sadece amacına yönelik kullananlar bu sınırı aşarlarsa ücret ödemek zorunda kalacak. Bu da sözleşmeye aykırı bulunuyor. Avea yetkilileri sözleşmelerden doğacak hukuki sorumlulukla ilgili dava açılacak olmasını da doğal karşılıyor ve o zaman kararın mahkemelerce verileceğini belirtiyor.