'MİNNET' GÖSTERMENİN DİĞER YOLU
Kangren halini alan rüşvet çarkı, sağlık sektörünü de sarmış durumda. Sağlık Bakanlığı'nın ilaç firmalarına getirdiği promosyon yasağından sonra firmalar, rüşvet mekanizmasını devreye soktu. E. İlaç Sanayi, reçeteye ürünlerini yazan doktorlara ilginç yöntemlerle 'minnetini' gösterdi.
'DESTEK' AYRINTILARIYLA LİSTEDE
Doktorlara tatil yaptıran, bilgisayar hatta gömlek ve kravat bile alan firma, verdiği desteğin ayrıntılı listesini de tuttu. 'Destek' alan doktorlar E. İlaç Sanayi firmasının 'imkanlarını' kullanarak 'eğitimleriyle' ilgili kongrelere katıldı, bunun yanı sıra tatil yaptı, günlük ihtiyaçlarını karşıladı.
***
Evlere servis rüşvet
E. İlaç hastanelere giremeyince mümessillerini doktorların evine gönderdi Firma, ilaçlarını reçetelendirme karşılığında hekimlere sadece para değil, bilgisayar, tatil, gömlek, kravat, klima hatta su ısıtıcısı bile hediye etti!.
Rüşvet çarkının en çok döndüğü "sektörlerden" biri de sağlık... Özellikle ilaç firmaları, kendi ürünlerinin "reçeteye yazılması" karşılığında doktorların her türlü ihtiyacını karşılıyor. Bunlardan biri de E. İlaç Sanayi... Söz konusu firma, piyasadaki muadilleri çok daha ucuz olan ilaçlarını yazan doktorlara her türlü "desteği" sağladı. Üstelik bu desteğin ayrıntılı bir listesini de tuttu. Doktorlar, E. İlaç firmasının "imkanlarını" kullanarak "eğitimleriyle" ilgili kongrelere katıldı, tatil yaptı, hatta günlük ihtiyaçlarını karşıladı.
PRENSİPLERİ DOĞRU YAKLAŞIM!
Firmanın listesinde doktorların isimleri, verdikleri ürünler ve paralar alt alta yazıldı. "Doğru doktora doğru yaklaşım prensibiyle" yola çıkan firma, tüm bu rüşvet çarkını ise "destek" olarak nitelendirdi. Firma yetkilileri bu konuda kendi aralarında yazışmalar yapmayı da ihmal etmedi. Özellikle Sağlık Bakanlığı'nın 13728 sayılı "İlaç mümessillerinin hastanelere girmelerine kısıtlama" getirilmesinden sonra sıkıntıya düşen firmalar, doktorlara desteklerini "evlere servis"le sürdürdü. Sağlık Bakanlığı'nın "uyarılarını dikkate alan" ve durumdan vazife çıkartan E. İlaç yetkilisi, Genel Müdürü Dr. A. Ö.'ye bir mail attı ve bakanlığın genelgesinden yola çıkarak artık doktorlara "evlerinde servis vermeleri" gerektiğini anlattı. Bu fikir Dr. Ö.'nün çok hoşuna gitmiş olacak ki hemen Bölge Satış Müdürü İ.A.'ya bir elektronik posta gönderdi. Dr. Ö., "Bakanlığın genelgesine 'titizlikle uyulması' gerektiğini" söyleyip, "Kısa bir süre sonra bu durumun gevşeyeceğini ve bu süre içerisinde ilaç tanıtımı için doktorlara 'evlerinde servis yapılması' gerektiğini" belirtti.
HIRS YAPTIRAN PROMOSYON
E. İlaç'ın üst düzey çalışanları, personellerine boş durmamaları gerektiğini, "tüm kliniklerden daha çok yeni hasta isteyeceklerini ve sıraya konulmayı kabul etmemeleri gerektiğini" belirtti. Üstelik "hangi rakibin daha başarılı olduğunu inceleyerek ürün ya da firmaya karşı özel stratejiler oluşturmak ve reçeteleri çıkartan doktorları belirleyerek daha aktif promosyona (her anlamda promosyon!) geçmelerine" izin verdi. Personel işine daha sıkı sarıldı.
18 BİN YTL'LİK 'ÖDENEK'
Firma, "destek bütçesi" adı altında doktorlara sadece para değil, klimadan su ısıtıcısına, gömlek-kravattan benzine, bilgisayardan klimaya kadar her konuda "yardımcı" oldu. Üstelik bazılarıyla rüşvet konusunda pazarlık bile yaptı. Örneğin 2 bin 800 euro olan bilgisayar için 3 kişinin yurtiçi kongre tutarı" deyip, başka model ve marka cihaz önerildi. Destek bütçesinden Başeczacı M.E.'ye bir gömlek-kravat hediye edildi, Uzm. Dr. S.Ö. ve Uzman Dr. S.S.'nin muayenehanesine 18 bin YTL'lik "yardım" ve klima verildi.