Tersaneler 2012 yılına kadar dolu. Bu tarihten önce gemi yaptırmak isteyenler, tersaneden 'randevu' alan firma ya da kişilere ulaşıp sıralarını satmaları için gemilerin büyüklüğüne göre 500 bin ila 1 milyon dolar teklif ediyor. Buna karşı çıkanlar olursa, devreye mafya giriyor....
Tuzla tersaneleriyle ilgili iddia ve skandallara her gün bir yenisi ekleniyor. 8 gündür sürdürdüğümüz yazı dizisinde; işçilere, sendikacılara, ölenlerin yakınlarına, uzmanlara, "aslında Tuzla'da neler olduğunu" sorduk. Herkes yaşadıklarını ve gördüklerini anlattı. Bir tek, nedense defalarca aramamıza, not bırakmamıza ve elektronik posta göndermemize rağmen Tuzla Belediye Başkanı Mehmet Demirci'ye ulaşamadık! Ancak konuya duyarlı olan ve yazı dizisini devam ettirmemizi isteyen herkes tarafından telefon ve elektronik posta yağmuruna tutulduk.
Her sektörde olduğu gibi... Konuyla ilgili söylenen her bir kelimeyi doğrulatmadan yayımlamadık. Ancak buna rağmen atladıklarımız da oldu. Bunlardan biri tersaneye "iş" yaptıranlar, bir diğeri ise kaptanlardı... Neyse ki kaptanlar ve tersanede gemi yaptırmak isteyenler de konuyla ilgili olarak bize ulaştı. Patronlar ve çalışanlardan edindiğimiz bilgiler doğrultusunda, tersaneler 2012 yılına kadar rezerve... Yani bu arada tersaneye gemi yaptırmak isteyenlere, 2012'den önceye randevu verilemiyor. Ancak hemen hemen her sektörde olduğu gibi burada da mafya devreye girmiş durumda.
1 günde 2 gemi için mesai! "Rezervasyon mafyası" şöyle hareket ediyor. Örneğin, bir şirketin 2009'da teslim etmek veya kullanmak üzere bir gemiye ihtiyacı var. Geminin yapımının 3-4 ay sürdüğünü varsayarsak, gemi yaptıracak kişi 2008 yılının sonuna doğru rezervasyon almış olan kişiye veya firmaya ulaşıyor. Ardından firmaya sırasını vermesini veya "satmasını" öneriyor. Teklif edilen paranın miktarı ise korkunç boyutlarda. Rakam, geminin metresine göre "500 bin ila 1 milyon dolar" arasında değişiyor. Ancak buna rağmen karşı taraf bu teklifi kabul etmezse devreye mafya giriyor ve firma ya da kişiyi bir şekilde sırasını vermesi için "ikna" ediyor. Tersane mesailerinin büyük bir bölümü de bundan kaynaklanıyor. Çünkü patron hem rezervasyondaki gemi hem de rezervasyonu satın alınmış gemi için işçilerine mesai yaptırıyor. Limter-İş Sendikası Başkanı Cem Dinç'in dediği gibi, "ölümlerin 18.00'den sonra gerçekleşmesinin" nedenlerinden biri de bu. Çünkü işçiler 1 günde 2 gemi için çalışıyor ve yoruluyor. Bu durum neredeyse tersane sahipleri ve çalışanlar için günlük rutinin bir parçası.