Soru: 9 yaşında bir kızım var. Odasında televizyonu bulunuyor. Ders çalışırken televizyon izlemeyi tercih ediyor. Ders notları ise 4-5 arası. Daha ciddi ders çalışmasını sağlamak için ne yapmalıyız? Televizyon seyretmesini engelleyelim mi? Cevap: Aldığı notlar, zekasının yüksek oluşuna ve sınıfta dersi dinlemesine bağlı olabilir. Ancak bu, "Fazla ders çalışmasa da iyi not alabilir" demektir. Ama ileriki sınıflarda durum böyle olmaz. Hemen televizyonu çocuğunuzun odasından çıkartın. Ders yaparken bir yandan televizyon izlemesi doğru olmaz. Çocuk dikkatini ya derse ya da televizyona yöneltir. Bu yüzden ders verimi düşer. Soru: Kızım düşük not aldığında kızarım korkusuyla bunu bana söylemiyor. Onun güvenini kazanıp doğruyu söylemesi için ne yapabilirim? Cevap: Bunun için kendisine kızmayacağınız konusunda garanti verin ve bundan emin olmasını sağlayın. Yardımcı olmak istediğinizi, düşük notlarını da bilmeniz gerektiğini izah edin. Bu şekilde davranırsanız, zamanla güveni gelişecektir. Soru: Çocuğum gereğinden çok çalışırsa, gireceği sınavlarda daha başarılı olur mu? Cevap: Ders çalışma süresi ile sınavdan alınan not, birbiriyle tam olarak bağlantılı değildir. Sadece çok çalışmak değil, verimli çalışmak gerekir. Soru: Baskı verimli çalışmasını sağlar mı? Cevap: Çok baskı ile çocuğun çok çalışacağını ve o kadar çok öğreneceğini düşünmek yanlıştır. Şunu bilelim, kendisi istemeden, sırf anne-babasının baskısıyla çalışan öğrenci, aslında çalışırmış gibi görünür ama verimli çalışamaz, iyi öğrenemez. Soru: Çocuk ödülle derse zorlanabilir mi? Cevap: Çocuğumuzu rüşvete alıştırmayalım. Diyelim, sınıfı geçerse ona bisiklet almayı taahhüt ettik. Bu, çocuktaki atılım duygusunu köreltmekten başka bir şeye yaramaz. Çocuk kendi kendisini doyurmak için öğrenmek ve öğrendiklerinden olumlu bir kişilik edinmek yerine, dıştan gelecek bir ödüllendirme için kendisini öğrenmeye zorlar. Halbuki dersi severek çalışmalıdır, ödül için değil.