Her gün yüz binlerce insanın seyahat ettiği otogarlarda, firmalardan çok işletmeciler ve yönetim para kazanıyor. Bir otobüsün aylık hasılatının 10 bin YTL olduğunu söyleyen firma sahipleri, bunun 5 bin YTL'sini sadece "çıkış parası" olarak yönetime verdiklerini ifade ediyor. Şirketler, bu "gideri" karşılamak için bilet fiyatlarına zam yapıyor. Yani acısını bizden çıkartıyor.
***
Çıkış parası bizden
Türkiye'nin her yerinde otogarlar kazanç kapısı oldu. Sadece İstanbul'da, günde 3 bin araç çıkış için 60'ar YTL'den ayda 6 milyon YTL ödüyor. Firmalar bu rakamı biletlere yansıtıyor Trilyonlarca lira ödemelerine rağmen yeterince hizmet alamadıklarından yakınıp otogarlardan kaçan firmalar toplanan paranın nereye harcandığının sorulmasını istiyor.
Başta büyükler olmak üzere birçok otobüs firmasının otogarlardan çıkıp dışarıda kendi terminallerini kurmasının ardında, otogarların kötü yönetimleri yatıyor. Firmalar, güvenlik, temizlik gibi sorunları bulunan otogarlara müşterilerini sokmak istemiyor ve otobüslerini dışarıdan kaldırıyor. Kanun gereği otogara çıkış parası ödemeye devam eden firmalar, buna rağmen kaçışını sürdürüyor.
BELEDİYELERE GELİR KAYNAĞI Her ay firmalardan trilyonlarca lira toplayan otogar işletmecileri bu paraları hizmet vermek için harcamayınca, sorunlar büyüyor. Büyük illerde otogarları dernekler yönetirken küçük yerlerde belediyeler bu işlevi yürütüyor ve hiçbir altyapısı olmayan otogarlardan bile trilyonlarca lira para toplanıyor.
DERME ÇATMA YERLER... Firma sahipleri, özellikle Anadolu'da altyapısı bulunmayan derme çatma yerlerde bile otobüslerden çıkışta 50 YTL'den az olmamak kaydıyla para alındığını söylüyor ve bunun hiçbir zaman hizmete dönmediğinden yakınıyor. Transit geçmeyen, yolcu indirip yolcu alan her otobüs bu parayı ödemek zorunda. Firma sahipleri, bunun bir standarda oturtulması gerektiğini belirtiyor.