Güncel | Yazarlar | Güne Bakış | Ekonomi | Aktüel | Magazin | Spor | Televizyon | Saklambaç | Astroloji | Arşiv | Ana Sayfa
Bugün: 14 Şubat 2008  
KONUYLA İLİŞKİLİ DİĞER YAZILAR
Tarladan sofraya kazık
Çarpıcı örnekler
'Asıl kayıt dışılık bu'

Perakende kazık

Sebze-meyve fiyatlarındaki fahiş artışın altında perakendecinin uyanıklığı yatıyor. Esnaf halden 1 YTL'ye aldığı ürünü vatandaşa 4 YTL'ye satıyor ve yüzde 300'lük 'tatlı kârı' cebine koyuyor.



TAKVİM, marketlerle manavların sebze ve meyvedeki oyununu ortaya çıkarttı. Yaz aylarında küresel ısınma bahanesiyle fiyatları yükselten perakendeci esnaf, kış mevsimi gelince de aynı senaryoyu uygulamaya koydu. Perakendeciler halden 1 YTL'ye aldıkları ürünleri vatandaşa 4 YTL'ye satıyor ve bu şekilde yüzde 300'e varan bir 'tatlı kâr' elde ediyor.

Tarladaki fiyat 20-25 kuruş
İstanbul Meyve Sebze Tüccar ve Komisyoncuları Derneği (İMESKOM) Başkanı Burhan Er, fiyatlardaki sorunun tamamen esnaftan kaynaklandığını söyledi. Dernek olarak kendilerinin en fazla yüzde 6-8 komisyon aldıklarını anlatan Er, "Tarladan çıkış fiyatı 20-25 YKr olan ürünler, sofralara fahiş fiyatla ulaşıyor. Bunun zararını da vatandaş görüyor" dedi.


***

Tarladan sofraya kazık

Sebze-meyve fiyatları, halden soframıza gelene kadar yüzde 300 oranında artıyor.

Zaman zaman sebze meyvenin tarlalarda çürüdüğü ya da yok pahasına satıldığı yönünde haberler duyuyoruz. Buna rağmen sebze-meyve genellikle sofralarımıza çok yüksek fiyatlarla ulaşıyor. Fiyatların pahalı olmasının sorumlusu olarak haller gösterilirken, komisyoncular da perakendecileri suçluyor. Hesaplarının kayıtlı olduğunu ve her gün açıklandığını belirten komisyoncular, "Çıkış fiyatımız belli. Ama tezgaha konulduğunda kim ne tutturursa o fiyata satıyor" diyor. Hal çıkış fiyatlarına göre çarşı-pazardaki satışlarda yaklaşık yüzde 300'e varan kârlar göze çarpıyor.

'Yüzde 8'i geçemeyiz'
Sorularımızı cevaplandıran İMESKOM (İstanbul Meyve Sebze Komisyoncuları Derneği) Başkanı Burhan Er, asıl sorunun halden çıktıktan sonra yaşandığını belirtiyor. Burhan Er, "Bizim üreticiden aldığımız fiyata koyacağımız komisyon en fazla yüzde 6-8'dir. Bunun üzerine çıkmamız mümkün değil. Peki hal böyleyken neden ürünler sofralarımıza yüzde 300 daha pahalı olarak geliyor, asıl bunun sebebine bakmak lazım" diyor. Burhan Er, halden çıktıktan sonra fiyat denetiminin kalmadığının altını çizerek bu aşamayı şöyle anlatıyor:

'Denetim yapılmalı'
Halden alınan ürün pazarlarda, manavlarda ve özellikle marketlerde denetimsiz şekilde fiyatlandırılıyor. "Serbest piyasa ekonomisi" denilerek herkes istediği fiyatı veriyor. İşte bu noktada fiyatlar uçuyor. Hal fiyatlarını her gün belediye açıklıyor, biz de açıklıyoruz. Zaten aradaki uçurum görülüyor. İşte asıl denetimi burada yapmak lazım.


FARUK ERDEM

DİĞER EKONOMİ HABERLERİ
Çağlayan'dan eleştiriLüks otellere gözaltı
Avrupa devlerinden çağrı'AVM'lerde kiralar yerine...
EMITT Fuarı, ilk 5'e koşuyorŞarap üreticilerine ÖTV...
VW: Şu an yatırım planı yokTÜSİAD: Çankaya...
IMF: Herkes yara alacakBenzinin litresine 8 YKr zam
SAKLAMBAÇ
Sevgililer Sevgililer Günü pahalıya patladı
İbrahim Kutluay eşine Sevgililer Günü hediyesi olarak lüks bir...
Tuvalet eğitimi önemli
Kalbimiz artık yetmiyor
120 bin YTL kasete giti
Ece'ye başarı TV'den geldi
Ahmet Selçuk'tan Türkiye'de...
Yeni albümüne özel tarz yarattı
AKTÜEL
SMS'li SMS'li intikam!
Terk edilmeyi hazmedemeyen kadın, 2 ay boyunca 10 binden fazla...
Yahudi yiyen Tavşan
Bir kardeşi eksikti
İlk görüşte aşk
Şüpheli kalp krizi
Çeyrek ton zayıfladı
Avustralya'dan özür
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
HAVA DURUMU
İSTANBUL Kar 5°C 2°C 
ANKARA Parçalı Bulutlu 3°C -6°C 
İZMİR Parçalı Bulutlu 10°C 4°C 
ANTALYA Çok Bulutlu 15°C 5°C 
ADANA Yağmurlu 13°C 4°C 
EKONOMİ
IMKB E: 44.752,460 D:% 2,79
DOLAR S: 1,201 D:% -0,58
EURO S: 1,748 D:% -0,74
MAGAZİN
SPOR
GÜNE BAKIŞ
GÜNCEL
  Güncel | Yazarlar | Güne Bakış | Ekonomi | Aktüel | Magazin | Spor | Televizyon
| Saklambaç | Astroloji | Mobil Takvim | Reklam | Künye | Ana Sayfa
    Takvim Servisi
    Copyright © 2003, 2007 - Tüm hakları saklıdır.
Merkez Gazete Dergi Basım Yayıncılık Sanayi ve Ticaret A.Ş.
Üretim ve Tasarım  Merkez Bilgi Grubu
Shuanda Bildiriyor Blogomania Hepoku