Alışveriş merkezleri modası
Son yıllarda kısaca AVM dediğimiz büyük alışveriş merkezlerinin sayısında çok süratli bir artış yaşanıyor. Yapılan çalışmalara bakarsak bugün için toplam 180 AVM'miz bulunuyor. Bunun 59'u İstanbul'da, 121'i Anadolu'da faaliyet gösteriyor. Bu büyük çarşılar içinde onlarca giyim-kuşam mağazasının yanı sıra sinemalar ve yiyecek-içecek birimleri de barınıyor. Anlaşılacağı gibi tüketim hevesini artıran ve vakit geçirtmeyi hedefleyen bir durum sergiliyorlar. Bu anlamda da çığ gibi büyüyorlar, sayıları giderek artıyor. Ama bu artış bizim dikkatimizi çekiyor. Oysa uzak ve yakın komşularımıza baktığımızda bu konuda da geride kaldığımızı anlıyoruz. AVM'lerimiz bu sayılarıyla dünya ve Avrupa liginde alt sıralarda kalıyor. Bugün için 28'inciyiz. Hem sayı hem de kişi başına düşen metrekare açısından bizim bu büyük mağazalarımız rakiplerinin yanında mütevazi denilecek durumdalar. Şöyle ki, 1000 kişiye düşen kullanılabilen alanın Avrupa ortalaması 200 metrekare olurken, bizde ancak 100 metrekare. Bu rakam Anadolu'daki AVM'lerde 49 metrekare olurken, İstanbul 102 metrekare alanı yakalamış. Oysa Norveç 734 metrekare, İngiltere ise 230 metrekare ile Avrupa'nın ilk 2'sini oluşturuyor. ABD ve Uzakdoğu'da bu rakamlar daha büyük. Ama merak etmeyin, 2010'da durum değişecek. Halen yapılanlarla ve proje halinde olan 90 AVM'mizle ki, bunun 37'si İstanbul'da, 53'ü Anadolu'da devreye girince toplam 347 adet AVM ile Avrupa liginde 20'nci sıraya oturacağız. Yunanistan, Macaristan, Hırvatistan, Romanya, Rusya, Bulgaristan, Malta ve Belçika bizim gerimizde kalacak. AVM'lerin çoğalmasıyla yeni istihdam yaratılırken, tüketim de artacak. Bu durum üretimin yanı sıra ithalatın artmasını da sağlayacak. Alım gücü olanlar için yararlı. Zira bu büyük mağazalarda aynı zamanda dünya markalarını bulmak ve görmek de mümkün oluyor. Dediğim gibi cebinde bu ürünlere uzanacak parası olanlara faydalı. Yoksa fiyatlar el yakıyor.