Beşiktaş Barbaros Hayrettin Paşa İskelesi'ndeyiz. Tam 32 sefer atıyor kaptanlar. Yanaşan gemilerde kaptanın hünerli manevrası; çımacıların usta halat tutuşlarıyla buluşuyor. Sonra iskeleye sıfırlanınca vapur, çımacılar giriyor devreye. Kalın halatlar bağlanıyor iskele babalarına... Dalgayla vapuru zaptetmek zor; kızgın bir kısrak gibi beyaz büyük tekneler... Ama bazen deniz 'sütliman', göğün mavisine sarmalanmışsa iş daha kolay. Çımacılar peki? Yani halatın ucunu iskele babasına ve gemiye bağlayan-sabitleyenler? Onlar da aynı alışkan hünerle yapıyorlar işlerini. İDO; yani İstanbul Deniz Otobüsleri işletmeciliği, şehir hatları vapurlarından iskeleye kadar her şeyi yenilediler son yıllarda. Tam 62 şehir hatları iskelesi bulunuyor İstanbul'da. İskeleler ahşap ve demirin sultan kayığı gibi şimdilerde iskeleler. Peki ya personel? Onlar da tabii ki...
Emrah Fer (İskele sorumlusu) "2005 yılında iskelelerin Deniz İşletmeleri'nden İDO'ya devir döneminde çalışmaya başladım. Görevim, personelden yolculara kadar herkesle ilgilenmek ve problemleri çözmek. İşleyişi düzgün sağlamak, olası sıkıntı durumlarında (hava muhalefeti, sefer iptali) devreye girmek ve koordinasyonu sağlamakla görevliyiz. Burada bizim işimiz sadece vapurları yanaştırıp-göndermek değil. Sürekli taşıdığımız yocularla ahpab bile oluruz."
Fahri Yazıcı (Çımacı) "İşimiz sadece vapurlardan atılan ipi iskele babalarına bağlamakla bitmiyor. Burada bir ilişki biçimi var. Basamaklara dikkat etsinler, başlarını vapura çarpmasınlar, iniş binişlerde bir kaza yaşanmasın diye çaba sarfediyoruz. Ama bunun karşılığını tavır olarak aldığımız söylenemez. Bazen sabırsız ve sinirli oluyor insanımız. Ben de o kadar uyarı tabelasının arasında neden hala kurallara uymazlar ve kötü davranırlar şaşırıyorum."
Cemal Bekar (Güvenlik) "32 sefer yapılıyor ve 15 bin insan gelip gidiyor bu iskeleden. 3.5 yıldır burada görev yapıyorum. İnsanlarla iç içeyiz ve Anadolu'nun gerçek yüzünü bu iskelelerde görüyoruz biz. 70 küsur vilayetten insan burada işte. Her iskelenin yolcusunun karakteri farklı. Pazartesi daha bir gergin olur bizim iskelenin yolcusu mesela. Gemiyi geç ya da erken göndermek değil, olaysız göndermektir amacımız. Kurallara uyulmasını sağlamaktır."
Metin Babacan (Çımacı) "İskelelerde çok ilginç olaylar da yaşanır. Komik şeyler olur bazen. Burada değil ama başka bir iskelede şöyle bir şey oldu. Bir beyefendi iskeleye çıktı ama vapura binmedi. Kapılar kapanmıştı; geri dönmek istedi. Açtık kapıları bekleme salonuna aldık. Gelen vapuru bu sefer içeride oturduğu için kaçırdı. Sonrakini de telefonla konuştuğu için. Sonra da '5 dakikalık yola gideceğim bir saattir bindiremediniz beni vapura' diye bizi azarladı."