T Dünyanın en ünlü kahve zincirleri, başta İstanbul olmak üzere tüm Türkiye'de şube açtı. Durum böyle olunca da 'kahve savaşları' iyice kızıştı. Olan da 40 yıl hatrı bulunan Türk kahvesine oldu!.
Türkiye'de 1999 yılında Gloria Jeans ile başlayan zincir kafeler, yaklaşık 160 şubeye ulaştı. Yani, kahve savaşları iyice kızıştı.
Özellikle İstanbul'da yaşayanlar, son zamanlarda etraflarına baktıklarında tek bir şey görüyor: Kafeler... Dünyaca ünlü kahve zincirlerinin ülkemizdeki müşteri potansiyelini keşfetmelerinden sonra açılan bu kafeler, bir anda gençlerin gözdesi oldu. Eskiden herkesin buluşma adresi olan pastanelerin yerini artık bu kafeler aldı. Kapısı yediden yetmişe herkese açık olan bu mekanlar, arkadaş sohbetlerinin daimi yerleri olmaya başladı. Hal böyle olunca, yani Türkler bu kafelere ilgi göstermeye başlayınca da Türkiye'de 'kahve savaşları' çıktı.
UYGUN FİYATLARIYLA İLGİ GÖRÜYOR Uygun fiyatlarıyla dikkat çeken bu yerlerin tek zararı ise Türk kahvesine oldu. Çünkü; milli içeceğimiz hatrını dünyanın çeşitli bölgelerinde yetişen kahve çekirdeklerinden üretilen kahvelere bıraktı. 1999 yılında Gloria Jeans'in açtığı şubeyle başlayan bu modaya kısa sürede diğer kahve zincirleri de uydu. Starbucks, Barney, Coffee and Chocolate, Johns, Cafe Crown, Kahve Dünyası, Schiller, Robert's, Davidoff, Tehibo ve Illy derken, kahve zincirleri yaklaşık 160 şubeli dev bir pazar haline geldi. Türkler'in damak zevklerine olan düşkünlüğü, yeniliğe açık tavırları ve gezmeye olan merakları sayesinde en az Avrupa'daki şubeleri kadar ülkemizde de iş yapan bu firmalar, her gün yeni bir şube açarak Türkiye'den elde ettiği kazançlarının hayli yüklü olduğunu kanıtlamış oldu.
10 MİLYON MÜŞTERİ Yılda ortalama 10 milyon Türk, bu dünyaca ünlü kahve zincirlerinin müşterisi oldu. 50'ye yakın kahve çeşidiyle Türkler'in gönlünü fethetmeyi başaran kafelerin yıllık toplam cirosu da yaklaşık 75 milyon YTL'ye ulaştı. İstanbul'un Bağdat Caddesi, Nispetiye ve Abdi İpekçi gibi ünlü caddelerinin yanı sıra, alışveriş merkezleri, havalimanı ve hastanelere kadar giren zincir kahve dükkanlarında fiyatlar 1.5 ila 15 YTL arasında değişiyor. Caffe Latte, Caramel Macchiato gibi içecekler, yazın da buzlu frapeler ön plana çıkıyor. Fiyatların 1.5 YTL ile 14 YTL arasında değiştiği bu dükkanlarda ise en fazla tüketilen kahve cinsi, Caffe Mocha ve Latte oluyor. Kahve zincirlerinde satılan ürünlerin tamamı espresso ile hazırlanıyor. Bu mekanlarda Türk kahvesinin tüketilme oranı ise yüzde 4'le sınırlı kalıyor. Bu rakam da Türkler'in "40 yıl hatırlı milli kahvelerini" bu kafelerde değil evlerinde ya da diğer mekanlarda içmeyi tercih ettiğini gösteriyor.
ÖZELLİKLERİ NELER? Gloria Jeans, Starbucks, Barney, Coffee and Chocolate, Johns, Cafe Crown, Kahve Dünyası, Schiller, Robert's, Davidoff, Tehibo ve Illy gibi kafelere giden kadınlar; sütlü ve tatlı içecekleri tüketmeyi tercih ediyor. Erkeklerin tercihi ise filtre kahveden yana oluyor. Türkiye'de kahve zincirlerine bağlı bir şube işletebilmek için frenchise ücreti olarak 30 bin dolara yakın bir meblağ ödeniyor. Kafenin dekorasyonu ve kahve makinesi için yapılması gereken yatırım 100 bin doları buluyor. Bu firmalar arasında bazıları frenchise vermiyor. Peki bu ünlü kahve zincirlerinin bilinmeyenleri ve özellikleri neler? Kahve fiyatları neye göre değişiyor? Hangi marka neden tercih ediliyor? İşte tüm bu soruların cevapları...
YİYECEK ALTERNATİF MEVCUT * Starbucks: Dünyada 1971 yılından beri hizmet veren firma, Türkiye'deki ilk şubesini 2003'te İstanbul Erenköy'de açtı. Ülkemizde yaklaşık 90 şubesi bulunan Starbucks'ın en büyük özelliği, kahve çekirdeklerinin özel olarak kavrulması. Birbirinden çeşitli kahvenin yanında sandviç ve tatlı gibi yiyecek alternatifleri de bulunan Starbucks'ın müşteri profili, şubesinin bulunduğu yere göre farklılık gösteriyor. Haftasonları daha çok gençlerin ilgi gösterdiği Starbucks'ların iç mekanlarında sigara içilmiyor. * Gloria Jean's Coffees: Avustralya merkezli firma, Türkiye'de ilk şube açan kahve zinciri olma özelliği taşıyor. Türk müşterisiyle 1999 yılında tanışan Gloria Jeans'in şu anda ülkemizde yaklaşık 60 mağazası bulunuyor. Arabica kahvelerinin en yüksek kalitede olanlarının tercih edildiği Gloria Jeans, yiyecek alternatifleriyle de dikkat çekiyor. Öğrencilerden çok, çalışan kesimin tercih ettiği Gloria Jeans'in tüm şubelerinin iç mekanlarında sigara içilen bölümleri bulunuyor. * Kahve Dünyası: İlk şubesini 2004 yılında açan firmanın en büyük özelliği kahvelerini el yapımı çikolatalarla birlikte sunması. Yaklaşık 20 şubesi bulunan Kahve Dünyası'nın rakiplerinden ayrılan en önemli yanı "Türk kahvesi" ni ön plana çıkartması. Son aylarda gördüğü ilgiyi iyice artıran Kahve Dünyası'nın iç mekanında sigara içilen ve içilmeyen mekanlar var. * Cafe Crown: 2003 yılında hizmet vermeye başlayan kafenin yaklaşık 25 şubesi bulunuyor. Yiyecek alternatifi rakiplerinden çok daha fazla olan Cafe Crown, her yaş ve farklı sosyal statüden insanların akınına uğruyor. Şubelerinde, sigara içilen ve içilmeyen bölümler bulunuyor. * Robert's Coffee: Türkiye pazarına 2006 yılında giriş yapan firma, çevre dostu olmasıyla tanınıyor. Birbirinden çeşitli kahve seçeneği bulunan Robert's Coffee, her kesimden insanın kahve tutkusuna cevap veriyor. Yine birbirinden lezzetli kahve seçenekleriyle Türk müşterisinin gönlünü kazanan diğer firmalar da değişik özellikleriyle müşteri akınına uğruyor. Hızlı servis, kaliteli ürün ve hijyenik olmalarından ötürü dünya standartlarında hizmet veren bu firmaların sayısı önümüzdeki yıllarda çok daha fazla artacağa benziyor. Peş peşe şubeler açan kahve zincirlerinin hedefleri arasında Türkiye'nin her şehrine ulaşmak da bulunuyor.