Torpilli havaalanları Isparta'da düşen uçakla ilgili çeşitli yorumlar yapılıyor. Son açıklamalar, "pilotajhatası"na dikkat çekiyor. Ama havaalanında AletliİnişSistemi(ILS) bulunmaması büyük bir eksiklik. ILS olsa, uçakların normal iniş rotasından çıkamayacağı öne sürülüyor. Buna karşılık, ILS cihazının IspartaHavaalanı'na monte edilmesinin mümkün olmadığına dikkat çekiyor. Neden? Havaalanının bulunduğu coğrafya ILS'ye uygun değil. Peki coğrafyası uygun olmayan bir yerde, şehirlerarası uçuş bile güvenli değilken, trilyonlarca lira harcanıp neden uluslararası havalimanı yapıldı? Bu sorunun yanıtı tek kelime: Torpil...
***
Bakın, 2001 yılında yapılan IspartaHavaalanı'nın maliyeti, o yılın fiyatlarıyla 15trilyon240milyarlira. Ayrıca çevre yolları için trilyonlar harcanmış. Bu kadar yüksek para harcayacaksınız, ortaya çıkan eser, bırakın "uluslararası" hava yolculuğuna açık olmayı, "yurtiçi" uçuşlar için bile güvenli olamayacak.
***
IspartaHavaalanı, hep tartışma konusu olmuş. Fizibilitesinin iyi yapılmadığı, iyi planlanmamış ölü bir yatırım olduğu, devlete sadece masraf çıkarttığı iddiaları ortaya atılmış. Uçuşlara sürekli açık değil. Genellikle hafta sonları faal durumda. Bir ara kapatılması düşünülmüş. Ancak 11Eylül olaylarından sonra stratejik önemi bulunduğu öne sürülerek açık kalmaya devam etmiş.
***
Türkiye'de "torpilli" havaalanı sadece Isparta değil. Bakın eski UlaştırmaBakanları'na... Birçoğunun memleketine havaalanı yapılmış. YaşarTopçu memleketi Sinop'a, ÖmerBarutçu memleketi Zonguldak'ın Çaycuma ilçesine, Ahmet Arif Denizolgun memleketi Antalya'nın Gazipaşa ilçesine ve AliŞevkiErek memleketi Tokat'a havaalanları yaptırmışlar. Bu havaalanlarının çoğu "ölüyatırım" olarak görülüyor. İşlemeyen, işletilemeyen, kâr etmeyen, akıl dışı ölü yatırımlar. Sadece yaptıranların yeniden seçilmelerine katkı sağlamışlar. Devletin trilyonları bu havaalanları yerine daha rasyonel yatırımlara yöneltilebilirmiş. Ama olmamış. Çünkü hep söylediğimiz gibi. Burası Türkiye. Bal tutan, parmağını yalıyor.