Gündüz uçsalardı kaza olmazdı Tûba Atav sordu, iki usta havacı 57 kişiye mezar olan uçak kazası ile ilgili önemli açıklamalarda bulundu: Gündüz olsaydı, bu uçağın düşmesi mümkün değildi. Pilotların her 6 ayda bir sağlık raporu alması gerekir. ILS çok önemli
Atv Ankara temsilcisi Tûba Atav'ın bu haftaki konukları, Hava Trafik Kontrolorü Sami Akçay ile Pilotlar Derneği 2. Başkanı Ahmet İzgi'ydi. Akçay ve İzgi, Isparta'daki korkunç kaza ile ilgili olarak önemli açıklamalarda bulundu:
T.A:Uçak,Isparta'dakiinişhattınınterstarafındagörülüyor.Buteknikolarakneanlamageliyor? AhmetİZGİ: Uçak olmaması gereken bir yerde. Bunun nedeni, sizin tabirinizle kara kutusunun, bizim tarifimizle de portakal renkli iki kutusunun açılması ile ortaya çıkacak. Bir tanesi ses konuşmalarını kaydeder, diğeri de uçağın performansını. SamiAKÇAY: Kamuoyunda "Kör uçuş" denilen aletli uçuş şartları dediğimiz bir uçuş vardır. Bir de görerek uçuş şartları vardır. Bu esnada aletli uçuş şartlarında uçmaktadır. Buna uyulması halinde bir hata olacağı kesinlikle var sayılmaz. Ancak gündüz olsaydı bu uçak muhtemelen bu piste yaklaşmak için meydan turu yaparak buraya inecekti. Gündüz olsaydı, bu uçağın buraya düşmesi hiç akla gelmezdi.
'ILS'NİNETKİSİBÜYÜK' SamiAKÇAY: Bu "Meydanı gördüm demek" değildir. Uçağın pisti karşılaması için 7 bin fite kadar alçalması lazım. "İn bound" piste yaklaşıyorum manasına da gelir, "tekrar dönüyorum" manasına da gelir. T.A:ILSsistemiIsparta'dayok.ILSolsaydıbukazaolurmuydu? AhmetİZGİ: Olmazdı. Uçak gündüz inmiş olsaydı da olmazdı. Aletli iniş, insan hatalarını ortadan kaldıran bir sistemdir. Bunu kullananlar insandır. Ortada bir insan faktörü vardır. Çizelgenin dışına çıkılsa da ILS uçağın yönünü takip eder. Pilot o alet vasıtasıyla hiçbir şey yapmadan pist başına kadar getirilir. SamiAKÇAY: Ben bu fikre kesinlikle katılmıyorum. Dünyada ILS sistemi olmayan binlerce havaalanı var. Çünkü Isparta'nın coğrafyası el vermiyor sistemin kurulmasına.
'ENGÜVENLİSİHAVAYOLU' T.A:Kulenedenuyarmadı? SamiAKÇAY: Radar olmazsa olmaz şart değildir. Radar yoksa çalışma yaparsınız, kule görse ikaz eder ama görme şansı yok. AhmetİZGİ: Böyle bir cihaz yok. Bu cihazların sorumluluğu Devlet Hava Meydanları'na aittir. Hiçbir şey olmazsa, toprak piste de iniş şartları vardır.
T.A:Biletfiyatlarınındüşmesi,kaliteyidedüşürürmü? AhmetİZGİ: Uçaklar gaz yağıyla çalışır. Onun fiyatı normal yakıtlardan ucuzdur. Yakıt masrafı kara taşımacılığına nazaran daha hesaplıdır. En güvenilik yol hava yoludur. Pilotun o uçağı kullanabilmesi için binlerce saat uçup birinci pilotun deneyimini kazanması, belirli bir saati aştıktan sonra pilot koltuğuna oturması lazım. Her altı ayda bir de sağlık raporu alması gerekir.