'Metro Group'un Ümraniye'ye kurduğu açık alan alışveriş merkezi 'Meydan', sosyal aktiviteleri, yeşil alanları ve 'pazar yeri' konseptiyle ilgi odağı oluyor....
Türkiye bir süredir hipermarketleri ya da alışveriş merkezlerini şehir dışına 'çıkartalım mı, çıkartmayalım mı' diye tartışıyor. Yasa tasarıları hazırlanıyor, demeçler veriliyor, kulisler yapılıyor... Hiç kimse şu anda şehrin göbeğine yapılmış alışveriş merkezlerini ve hipermarketleri nasıl taşıyacağını, bunları oradan nasıl çıkartacağını söylemiyor. Tabii pratikte zaten mümkün olmayan birşey. Ama bütün bu tartışmalar sürerken ister 'şehrin içi' deyin, isterse 'şehrin dışı', birbiri ardına projeler devreye giriyor. Bunların en 'farklı sı', Türkiye'de Metro Cash&Cary ile Real'le faaliyet gösteren ve son olarak elektronik zinciri Media Markt'ı açan dünyanın üçüncü büyük perakendecisi Alman Metro Group'un Ümraniye'de yaptığı 'Meydan...' Dünyada bir ilk olma özelliği olan Meydan, bildik alışveriş merkezlerine hiç benzemiyor. Adı üstünde, meydanda kurulmuş... Koskoca bir meydanın etrafında alışveriş ve dinlenme mekanları, yeşillikler, ağaçlar, havuzlar, gezi alanları... Alışverişin yanında eğlenceyi ve dinlenmeyi de bir araya getirdiği için bir 'yaşam alanı' olarak da anılıyor Meydan. 10 yıl önce hiçbir şeyin olmadığı, bugün ise birbirinden çarpıcı sitelerin, toplu konutların yükseldiği bir alanda planlanmış Meydan... Meydan'ı, Alışveriş Merkezi Müdürü Hasan Necip Akol ve Metro Group Kurumsal İletişim Müdürü Ersan Açıkay ile birlikte geziyoruz. Merkezin isminin 'Meydan' olması dikkatimi çekiyor. Telafuzu zor yabancı kelimeler yerine, tam bize göre bir ad konulmuş. Sonra anlıyorum ki 'bize göre' olan sadece alışveriş merkezinin ismi değil. Binaların çatıları yeşil alan olarak hazırlanmış. Ve yine büyükçe bir bölüm ziyaretçilerin dinleneceği, gezeceği, oturacağı bir başka yeşil alan olarak ayrılmış. İstanbul gibi bir şehirde yeşil alanda zaman geçirme ihtiyacı duyan ama bu imkanı zor bulan, pikniğe gitmek için ellerine geçen her fırsatı kullanan bizler için bulunmaz bir yer olmuş. Çevreye bakınca anlıyoruz ki, Meydan'ı planlayanlar bu özelliklerimizi iyi biliyormuş... Hasan Necip Akyol çevreyi anlatırken, "Burada alışverişin yanında insanların aileleriyle güven içinde, geniş bir alanda rahatça dolaşmalarını, dinlenmelerini ve eğlenmelerini de amaçlıyoruz" diyor. Meydan'da iki büyük market var. Birisi Real, diğeri İKEA. Bunlara şimdi bir de teknoloji marketi Medya Markt eklenmiş... Meydan'ın 'Pazaryeri' bölümünü ise giyim firmaları ve cafe-restoranlar tamamlıyor. Giyim firmalarının bir özelliği dikkat çekici. Hep spor giyime, gençlere yönelik konsepte uygun markalar seçilmiş. Marketlerin dışında 52 mağaza var. Hepsi de Türkiye'deki en büyük mağazalarıyla hizmet veriyor. Mağazaların bulunduğu alan 70 bin metrekare. Toplam alan ise 128 bin metrekareyi buluyor. Meydan'daki sosyal aktivitelerin en önemlisi olarak sinema salonları görünüyor. Önümüzdeki hafta hizmete girecek salonlarda değişik bir mimari teknik kullanılmış. Sinemaların bulunduğu bina, akşamları aynı zamanda meydanı aydınlatan bir lamba görevini de üstleniyor. Meydan Alışveriş Merkezi Müdürü Hasan Necip Akol, yakında sergiler, konserler, spor ve kültürel faaliyetler gibi organizasyonlar yapacaklarını belirterek, "Burada bir buz pisti ve kayak alanı da planlıyoruz. Alan her türlü aktiviteye uygun mimaride olduğu için kendimize sınır koymuyoruz" diyor. JEOTERMAL SİSTEM Necip Akol, görülen bunca özelliğin yanında gözle göremediğimiz bir yeniliği daha anlatıyor: "Meydan, Metro Group'un kalorifer kazanı olmaksızın, jeotermal enerji ile kurulan ilk projesi. Burası, doğal bir kaynak olan jeotermal enerji sistemiyle ısıtılıp soğutuluyor. Sistem, yılda 1.3 milyon kilowatt saat primer enerji tasarruf ediyor. Bu enerji daha emniyetli, istenildiğinde kullanıma hazır ve çevre için zararlı herhangi bir atık ya da gaz üretmiyor. Meydan'ın toprak enerjisiyle ısıtıp soğutulması yılda yaklaşık 350 tonluk karbondioksitin doğaya verilmesini de önlemiş oluyor..." Bir mekan, yazmakla çok fazla anlatılamıyor. Gidip görmek lazım. Meydan'da alışveriş belki parayla ama dinlenmek, gezmek, hoş vakit geçirmek için para istemiyorlar. Bir gün bu yeni alışveriş konseptini denemelisiniz...