Çocuklarınıza zaman ayırmak, onlarla oynamak kendilerine olan güvenlerini artıracaktır.
***
Onlar sizinle sosyalleşiyor
Çocuğumuz sosyal değişime hazır olarak dünyaya gelir. Beslenmeden bez bağlamaya ve sarılıp yatırmaya kadar her türlü sosyal iletişimi, çocuğu hayatındaki yetişkinlere bağlı olduğu duygusuna götürür. Onunla beraberliği sürdürmek, onunla oynamak, konuşmak, ona gülümsemek ve onu sevmek için zaman ayırmak, kendisine güvenini ve anne babasına bağlılığını artıracaktır. Çocuğun sosyal gelişim basamakları şunlardır:
* İlk 3 ay İnsan sesine tepkide bulunur. Bu davranışlar bebeğin başkalarına ilgi duymasının ilk işaretleridir. Bu ayları anne babasını tanımakla geçirir.
* İkinci 3 ay Babası ve kardeşleriyle ilişki kurmaya başlar. Ce-ce oyunundan hoşlanır. Onun duygularını öğrendikçe, o da bizimkini öğrenecektir.
* Üçüncü 3 ay Yabancılara şüpheyle bakar, tanıdık yüzleri tercih eder. Başkalarını da çevresine dahil eder, ancak anne babası her zaman onun için özeldir. Eğer ebeveynini göremezse üzülecek ve hatta gözyaşı dökebilecektir.
* Dördüncü 3 ay Annesinin bulunduğu yerde oynamayı tercih eder. Ailede ilgi odağı olmaktan hoşlanır. Sosyal ilişkileri öncesine kıyasla belli bir şekilde gelişir.
* İkinci yıl Diğer çocukların farkına varmaya başlar. Oynarken annesinin veya arkadaşlarının saçlarını çekebilir. Başkalarıyla ilişkilerinde alma hakimdir, vermekten hoşlanmaz.
* Üçüncü yıl Başkalarını anlama ve etkileme gücü artmıştır. Paylaşmayı bilmez. İsteklerinde ısrarlı ve sabırsızdır. Başkaları için bir şey yapmayı reddeder. Bu yılın sonuna kadar arkadaş edinme önem kazanır. Alıp vermeye daha isteklidir. Sosyal ilişkilerde sınıfları fark etmeye başlar, kendi cinsiyetini bilir.
* Dördüncü yıl Yetişkinden çok arkadaşla ilgilenir. Paylaşmaya başlar. Daha çok küçük gruplarla oynar. Olaylara başkası açısından bakmaya, onları anlamaya çalışır. Yüzleri okuduğu kadar vücut dilini de anlama yeteneğine sahiptir.
* Beşinci yıl Grup oyununu tercih eder. Başkalarının haklarına ve eşyalarına saygı duymaya başlar. İç denetimle kendi duygu ve isteklerini kontrol eder.
* Altıncı yıl Başkaları gibi düşünmeye (başkalarının haklarına saygı duymaya, olayı üçüncü bir kişi gibi değerlendirmeye) başlar. Başkalarının duygularını paylaşır. Kendi kendisini eleştirdiğine işaret eden davranışları gözlenebilir. Organize edilmiş grup oyunlarında faal olarak yer alabilir. Kendisini yetişkinlere kabul ettirmek için büyümüş ve bir yetişkin olmuş gibi davranmaya çalışır, iş yaparlarken ailesine yardım eder.