Kamu görevlileri sendikaları, yönetime nasıl katılır?
Bilindiği üzere, 2002 yılından beri kamu görevlileri sendikaları ile hükümet arasında toplu görüşmeler gerçekleştirilmektedir. 29 Ağustos günü sonuçlanan 6'ncı toplu görüşmelerde taraflar uzlaşamadı ve konfederasyonların çağrısı üzerine toplanan Uzlaştırma Kurulu kararını verdi. 4688 sayılı Kamu Görevlileri Sendikaları Kanunu hükümlerine göre şimdi taraflar 25 Eylül günü yeniden bir araya gelerek Uzlaştırma Kurulu kararını değerlendirecek. 2004 yılından beri Kamu İşveren Kurulu, 4688 sayılı Kanun'a göre toplu görüşmelerin kapsamına girmemesine rağmen sendika ve konfederasyonların mali haklar dışındaki taleplerine olumlu yaklaşmaktadır. 2004 ve 2006 yıllarında mali haklar dışında kalan konfederasyon talepleri üzerinde, 2005 yılında ise mali haklar da dahil olmak üzere bütün konular üzerinde mutabakata varılmıştır. 4688 sayılı Kamu Görevlileri Sendikaları Kanunu, sendikalarla hükümet tarafının bir araya geldiği Yüksek İdari Kurul, toplu görüşmeler, Uzlaştırma Kurulu gibi platformlarda Devlet Personel Başkanlığı'na önemli görevler vermiştir. Son 3 yılda olduğu gibi toplu görüşmelerde taraflar arasında mutabakat sağlanması durumunda, mutabakata varılan konuların gerçekleştirilmesi için gerekli mevzuat hazırlık çalışmalarının yapılması ile diğer kamu kurum ve kuruluşları ile gerekli iletişimin kurulması da Devlet Personel Başkanlığı tarafından gerçekleştirilmektedir.
DaireBaşkanlığıtalebi Ancak sendika ve konfederasyonlar, toplu görüşmelerde mutabakata varılan konuların takibi yanında bir sivil toplum kuruluşu olarak yönetime katılma fonksiyonunu da gerçekleştirebilmek açısından 2004 yılından beri toplu görüşmelerde, Devlet Personel Başkanlığı bünyesinde kamu görevlileri sendikaları ile ilgili bir Daire Başkanlığı kurulmasını talep ediyor, ancak bu talep bu zamana kadar henüz gerçekleştirilemedi. Kamu personel rejiminin uygulanmasında merkezi ve kurumlar üstü yetki ve görevlere sahip Devlet Personel Başkanlığı bünyesinde; yaklaşık 2 milyon kamu çalışanını temsil eden ve yaklaşık 800 bin kayıtlı üyesi bulunan kamu görevlileri sendikalarının taleplerini dinleyecek, kamu kurumları bünyesinde hazırlanmakta olan mevzuat tasarısı hazırlık çalışmalarına bir anlamda söz konusu mevzuatın uygulayıcıları olan kamu görevlilerini ve yönetilenleri temsil eden sendikalar gibi büyük sivil toplum kuruluşlarının da katılmasını sağlayacak böylesi bir birimin, iyi işleyen bir kamu yönetimi kurulması hedefine sağlayacağı katkı açıktır.
Ar-Ge'yeağırlıkverilmeli Evet. Sendika ve konfederasyonların da talep ettiği gibi Devlet Personel Başkanlığı bünyesinde bu sivil toplum kuruluşlarının muhatabı olacak bir Daire Başkanlığı hayata geçirilmelidir. Ancak bu başkanlıktan beklenen faydanın sağlanabilmesi için kamu görevlileri sendikalarımız da yönetime katılma anlayışı doğrultusunda ArGe çalışmalarına ağırlık vermeli, kamu yönetiminin işleyişinden kaynaklanan sıkıntıların giderilmesi konusunda, kamu kurumlarına yol gösterici bir fonksiyon ifa etmelidir. Sendikacı ile kamu yöneticisinin sadece 'bir masa etrafında hep kavga eden ve pazarlık yapan iki taraf' olduğu anlayışı yıkılmalıdır. Çünkü çağımız açık toplum ve katılımcı yönetim çağıdır. İyi işleyen, az sorun çıkaran bir devlet yönetimini, çalışanlar ve yöneticiler ile hep bir arada biz kuracağız. Bunun için de birbirimizin anlattıklarına kulak vereceğimiz ortak platformlara ihtiyacımız var. Bugün itibarıyla söz konusu platformda sendikalarla yapılacak toplu görüşmeleri, sivil toplum örgütleriyle kurduğu yakın ilişki ve çalışma hayatına kazandırdığı diyalog ve uzlaşı kültürünün duayeni, örnek ismi Devlet Bakanı Murat Başesgioğlu'nun yürütecek olması taraflar için ayrı bir şans. Bence sendikalar, bu fırsatı iyi değerlendirmeli.