Güncel | Yazarlar | Güne Bakış | Ekonomi | Aktüel | Magazin | Spor | Televizyon | Saklambaç | Astroloji | Arşiv | Ana Sayfa
Bugün: 17 Eylül 2007  
Yazar Arşivi

Kur'an Ramazan'da indirildi

2. "Ki Kur'an o ayda indirilmiştir."
"Ramazan ayı" ifadesine yukarıda verdiğimiz manalarla, Kur'an'ın o ayda indirilmesi arasında derinden bir ilişki vardır. Bu ilişkiyi oruçla Kur'an arasında kurmamız da mümkündür.
Şehr kelimesiyle manalandırdığımızda orucun, insanın Allah katında şöhretini artırdığını söylemiştik. Ramazan ayında inen Kur'an'da insana şeref getirmektedir (Enbiy21/10, Zuhruf 43/44). "Ramazan" kelimesinin bir anlamı da güzün yağan yağmurdur. Kur'an'ın rahmet olduğunu (İsr17/82) düşünürsek, mana benzerliği ortaya çıkacaktır. Yağmurun tabiattaki işlevi ne ise, Kur've orucun da insan ruhundaki işlevi odur.
Hz. Peygamber, Ramazan'ın Allah'ın isimlerinden biri olduğunu ifade buyurmuştur (Buhİman, 28). Bu durumda şehru Ramazan ifadesi şehrullah "Allah'ın ayı" manasına gelir. Böylece "Allah'ın kitabı" ifadesiyle, "Allah'ın ayı" bir araya gelmektedir. Demek ki Ramazan ayı, Allah'ın kitabının indiği aydır.
Diğer taraftan, Kur'an'ın Kadir Gecesi'nde indiği ve Kadir Gecesi'nin de Ramazan ayı içinde olduğu dikkate alınırsa aralarındaki ilişki daha net bir şekilde anlaşılır. Kur'an'ın Kadir Gecesi'nde inmeye başladığını ve 23 yılda tamamlandığını dikkate alırsak, Kur'an'ın Kadir Gecesi'ni diğer günlere taşıdığını söyleyebiliriz. Böylece Kur'an'ı ihya eden, onu anlayan ve hayata geçiren insanlar diğer gün ve geceleri de Kadir gecesine çevirmiş olmaktadırlar.
Kadir Gecesi, kainatın yaratılışından itibaren var olan bir gecedir. Varlığın yaratılış kanununun o gecede belirlenmiş olması, aslında bütün zaman ve varlıkları kapsadığı anlamına gelir. Onun bu mahiyeti, Kur'an'a intikal etmiş ve Kur'an'ın evrenselliğini meydana getirmiştir. Kur'an'ın Allah'ın kanun kitabı olduğunu dikkate alır, kadr kelimesinin de aynı manayı taşıdığını düşünürsek, benzerlik ortaya çıkar. "Muhakkak biz Kur'an'ı Kadir Gecesi indirdik" (Kadir 97/1); "Kesinlikle biz Kur'an'ı, mübarek bir gecede indirdik" (Dühan 44/3) Bakara 185. yet ile bir araya getirirsek, "Kur'an Ramazan ayında indirildi" ifadesiyle de aynı şeyin beyan edildiği anlaşılmış olur. Böylece, Ramazan ayı, Kadir gecesi ve Kur'an bir araya gelmiş, birbirine şeref vermişlerdir.
3. "Öyle ise, sizden Ramazan ayına ulaşanlar, onda oruç tutsun."
bu kısmında yer alan şehide ve şehr kelimeleri, bir araya gelmekle farklı manalar kazanmaktadırlar. Elmalılı Hamdi Yazır bu manaları şöyle sıralamaktadır: "Her kim hilali görürse oruç tutsun; herhangi biriniz hilali görürse hepiniz oruç tutun" (Yazır, age, I, 534).
Elmalılı, şehide kelimesine, "görmek" manasını vermiştir. Bazıları da şehide kelimesine "ulaşmak, ermek" manasını vermektedir. Bize göre şehide kelimesi "ulaşmak, ermek" manasına gelir. "Hilali görmek" manasına alınırsa, o zaman çıplak gözle görmeye dikkat çekilmiş olur. Arabistan gibi ülkelerde, hilali çıplak gözle görmek mümkün olmakla birlikte, mümkün olmadığı zamanlar da olabilir. Hz. Peygamber buluttan dolayı ayın görülememesi ihtimalini dikkate alarak, Şaban ayının otuza tamamlanmasını (EbDSavm, 7; NesSıy147) emretmektedir.
Hilali çıplak gözle görmenin mümkün olmadığı ülkelerde Ramazan ayının başlangıcı nasıl tesbit edilecektir? Teknolojinin ilkel olduğu dönemlerde nasıl hareket edileceği Hz. Peygamber tarafından bildirilmiştir; ki buna göre Şaban ayı otuza tamamlanır, hilal görünmese bile oruca başlanabilir.
Teknolojinin gelişmiş olduğu günümüzde, hilalin ne zaman görüleceği kesin olarak tesbit edilebilmektedir. Güneş ve ayın tutulma anlarını bile çok önceden tesbit edebilen bu teknoloji, artık çıplak gözün yerini almalıdır. Böylece, devamlı bulutla kaplı olan ülkeler, teknolojinin imkanlarından yararlanarak, Ramazan ayının başlangıcını tesbit edebilirler. Bundan çıkan sonuç şudur: Astronomi bilimindeki gelişmelere teslim olmak, teknolojinin ürünlerinden istifade etmek ve onları ibadet vakitlerini belirlemekte kullanmak gerekir. Hilalin tesbitinde, farklı sonuçlara varılması nedeniyle oruç ve bayram hususunda toplumda ortaya çıkan tefrika, Müslüman dünyanın, çözmesi gereken acil bir problemdir. Ramazanın başlangıcı hususunda bile ittifak edememek ve bu konuda tefrika yaratmak orucun sevabını alıp götürecektir. Hz. Peygamber'in ifadelerinden, Ramazan ayının tespiti için farklı metodların denenebileceği anlaşılmaktadır.
YAZARIN ÖNCEKİ YAZILARI
 Ramazan ayı ve Kur'an   / 16-09-2007
 Seferi olmak mekan ve mesafeye bağlı   / 15-09-2007
 Oruçla ilgili hükümler   / 14-09-2007
 Oruç ibadeti   / 13-09-2007
GÜNCEL
Kardeşçe Kardeşçe mutluluk
Gazeteci Tünay'ın yokluktaki çocukları yardımseverlerle buluşturmak...
Kaymakam fena çarptı
Aranan kişi 'cep'te
Nizipliler'in iyilik meleği
Asma ölüm getirdi
Hayata demirli!
Mecburen masum
SPOR
Aslan Aslan krallar gibi: 6-0
3. seyircisiz maçından da galibiyetle ayrılan Sarı-Kırmızılılar,...
Her şey var N-onda
Sessiz ve golsüz
Zico'nun suyu ısınıyor
Fener eskiye dönüyor
Samandıra karıştı
Rüya takım olacağız
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
HAVA DURUMU
İSTANBUL Az Bulutlu 25°C 16°C 
ANKARA Az Bulutlu 25°C 10°C 
İZMİR Az Bulutlu 32°C 18°C 
ANTALYA Az Bulutlu 32°C 23°C 
ADANA Az Bulutlu 36°C 20°C 
EKONOMİ
IMKB E: 50.620,910 D:% 1,89
DOLAR S: 1,261 D:% -0,16
EURO S: 1,751 D:% -0,11
AKTÜEL
GÜNE BAKIŞ
EKONOMİ
GÜNCEL
  Güncel | Yazarlar | Güne Bakış | Ekonomi | Aktüel | Magazin | Spor | Televizyon
| Saklambaç | Astroloji | Mobil Takvim | Reklam | Künye | Ana Sayfa
    Takvim Servisi
    Copyright © 2003, 2007 - Tüm hakları saklıdır.
Merkez Gazete Dergi Basım Yayıncılık Sanayi ve Ticaret A.Ş.
Üretim ve Tasarım  Merkez Bilgi Grubu
Shuanda Bildiriyor Blogomania Hepoku