Çin malı bazı oyuncaklardan sonra tekstil ürünlerinde de kanserojen madde bulundu Türk tekstilcilerinin bu gelişmeyi propaganda aracı haline getirmesi gündeme geldi.
Çin'de üretilen bazı malların sağlık açısından tehlike yarattığı haberlerinin hızla yayılması, Türk tekstilcilerinin dünyadaki yeni kozu olacak. Amerikan oyuncak devi Mattel'in Çin'de üretilen 18 milyon 200 bin oyuncağı çocuklar için risk taşıdığı gerekçesiyle piyasadan çekme kararının ardından şimdi de tekstil ürünlerinde tehlikeli seviyede formaldehid bulunduğu ortaya çıktı. Yeni Zelanda'da, Çin'den ithal edilen yünlü ve pamuklu giysilerde güvenli seviyenin 900 katı kadar formaldehid bulunduğu tespit edildi. Bir perakende satış firması da, pazen pijamalarının alev almasıyla 2 çocuğun yanması üzerine, Çin malı pijamaları piyasadan çekme kararı aldı.
TÜKETİCİ DİKKAT ETSİN Kumaşların sürekli ütülü gibi olmasını sağlayan formaldehid maddesinin deride alerjiden kansere kadar birçok sağlık sorununa sebep olduğu belirtiliyor. Türkiye'de bu madde ile üretim 1994'te, ithalat ise 1995'te yasaklanmıştı. Ancak Uzakdoğu'dan ithal edilen ürünlerin tamamının denetimi ve testleri yapılamadığı için Türkiye'ye gelen ürünlerde bu maddenin olup olmadığı bilinmiyor. İstanbul Hazır Giyim ve Konfeksiyon İhracatçıları Birliği Başkanı Süleyman Orakçıoğlu, gelişmelerin ithalatçı ve tüketicileri daha dikkatli olmaya zorlayacağını ifade etti. Çin'in standartlara uymak zorunda kalacağını ve maliyetlerinin artacağını belirten Orakçıoğlu, bunun Türkiye'nin ihracatının artmasını sağlayacağını kaydetti.
DENETİM MÜMKÜN DEĞİL Orakçıoğlu, "AB Komisyonu'nda girişimlerde bulunuyoruz. Örneğin sürekli ertelenen ürünün üzerine hangi ülkeden ithal edildiğinin yazılması şartının artık hayata geçirileceğini düşünüyorum" dedi. Türk-Çin İş Konseyi Başkanı Yavuz Onay ise, Türkiye'ye gelen Çin mallarının tam olarak denetlenmesinin mümkün olmadığını vurgulayarak, şunları söyledi: "Türkiye'de tüketici mal bozuk çıktığında sineye çekiyor. Çin'in sağlıksız ürünlerini propaganda aracı haline getirmeliyiz. Böylece dünyada kalitemizi daha iyi duyurabiliriz."